Utilizarea metodei problemelor transversale la predarea matematicii economice
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
56 0
SM ISO690:2012
SPRINCEAN, Galina, SOLOVEI, Lilia. Utilizarea metodei problemelor transversale la predarea matematicii economice. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2023, 26-29 iunie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, pp. 110-111. ISBN 978-9975-62-535-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2023
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education"
2023, Chişinău, Moldova, 26-29 iunie 2023

Utilizarea metodei problemelor transversale la predarea matematicii economice


Pag. 110-111

Sprincean Galina, Solovei Lilia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2024


Rezumat

ˆIn procesul de instruire matematic˘a, rezultatele profesorului depind, ˆıntr-o mare m˘asur˘a, de capacitatea studen¸tilor de a ˆınsu¸si materia predat˘a. Astfel, cadrul didactic este ˆıntr-un proces continuu de c˘autare ¸si dezvoltare a noilor metode de predare cu implementarea noilor tehnologii. ˆIn acest articol, succint, va fi descris˘a una dintre metodele care permit predarea ¸si ˆınsu¸sirea cu succes a disciplinelor matematice, ˆın cadrul altor specialit ˘a¸ti universitare. Este vorba despre Metoda Problemelor Transversale (MPT), propus˘a de Vilenkin N.Ya [1]. Metoda Problemelor Transversale, cunoscut˘a ¸si sub denumirea de Metoda lui Vilenkin, este o tehnic˘a matematic˘a utilizat˘a ˆın rezolvarea ecua¸tiilor diferen¸tiale par¸tiale eliptice ˆıntr-un domeniu ˆınchis. Aceasta se bazeaz˘a pe ideea de a transforma problema de frontier˘a dat˘a ˆıntr-o problem˘a transversal˘a, care este mai u¸sor de rezolvat. Este o tehnic˘a puternic˘a ¸si flexibil˘a, care a fost extins˘a ¸si generalizat˘a ˆın diverse direc¸tii. Este important de men¸tionat c˘a MPT este un subiect avansat ˆın matematic˘a ¸si necesit˘a cuno¸stin¸te solide ale studen¸tilor pentru a fiˆın¸teleas˘a ¸si aplicat˘a corect. ˆInsu¸sirea acestei metode ar stimula gˆandirea lor critic˘a, ar dezvolta abilit˘a¸tile de analiz˘a ¸si sintez˘a, cˆat ¸si a celor de aplicare a conceptelor teoretice la rezolvarea problemelor practice reale din diferite domenii. Cum a fost men¸tionat, utilizarea MPT ˆın predarea matematicilor avansate la alte specialit˘a¸ti, precum ar fi cele din cadrul ¸stiin¸telor economice, presupune formularea unei singure probleme complexe reale, din domeniul de specialitate, rezolvarea c˘areia ar necesita aplicarea cuno¸stin¸telor dobˆandite ˆın cadrul diferitor disciplini ale matematicii (algebr˘a, geometrie analitic˘a, etc.) [2]. Ca exemplu de problem˘a transversal˘a, propus˘a la disciplina Matematica Economic ˘a, este problema optimiz˘arii planului de produc¸tie al unei ˆıntreprinderi. Luˆand ˆın calcul restric¸tiile resurselor producerii, se cere: 1) elaborarea unui model matematic al problemei; 2) rezolvarea problemei de programare liniar˘a, utilizˆand metoda grafic˘a pentru a determina planul de produc¸tie optim; 3) rezolvarea aceleia¸si probleme de programare liniar˘a, utilizˆand metoda simplex pentru a identifica solu¸tia optim˘a; 4) ob¸tinerea solu¸tiei generale pentru problema de programare liniar˘a ini¸tial˘a. Acest exemplu permite studen¸tilor s˘a ˆın¸teleag˘a cum pot fi aplicate metodele matematice ˆıntr-o situa¸tie economic˘a real˘a ¸si ˆıi ajut˘a s˘a dezvolt˘a abilit˘a¸ti de utilizare a cuno¸stin¸telor matematice ˆın scenarii practice.