Rolul întrebării în cercetarea filosofică. „Peter Pan” și o întrebare existențială
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
209 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-05 17:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
1:81’42:161.221.2:303.01 (1)
PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY (4766)
Linguistics and languages (5176)
Logic. Epistemology. Theory of knowledge. Methodology of logic (159)
Methods of the social sciences (177)
SM ISO690:2012
URSU, Cristina. Rolul întrebării în cercetarea filosofică. „Peter Pan” și o întrebare existențială. In: Integrare prin cercetare și inovare.: Ştiinţe umanistice și sociale, 9-10 noiembrie 2023, Chișinău. Chisinau, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2023, SUS, pp. 30-39. ISBN 978-9975-62-687-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Integrare prin cercetare și inovare.
SUS, 2023
Conferința "Integrare prin cercetare și inovare."
Chișinău, Moldova, 9-10 noiembrie 2023

Rolul întrebării în cercetarea filosofică. „Peter Pan” și o întrebare existențială

The role of questioning in philosophical inquiry „Peter Pan“ and an existential question

CZU: 1:81’42:161.221.2:303.01

Pag. 30-39

Ursu Cristina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
Proiecte:
 
Disponibil în IBN: 4 aprilie 2024


Rezumat

In this article, we aim to delve into the essence of questions within philosophical research, the systemic way of approaching the pivot problem in a reading workshop, that has the role of guiding, starting from closed, fundamental questions on the text, conceptual, open questions.The distinctive shape of the question mark (?), characterized by its curved and upward-bending line, evokes the notions of uncertainty and hesitation, which serve as the starting point for genuine research. To transcend the stubbornness of fixed opinions, we must embrace animated doubt and cultivate a vibrant sense of skepticism, symbolized by the question itself. The dialectical relationship between questions and answers hinges on their quality and emerges as a consequence of authentic doubt and a fervent desire for knowledge. Within the context of a philosophical reading workshop, we embark on our exploration by drawing inspiration from an excerpt from J.M. Barrie’s “The Adventures of Peter Pan.” Additionally, we utilize a set of carefully structured questions contained within the “Question Quadrant” as stimuli. Through this journey, we seek to uncover the profound significance of the concept of “shadow” in both the life of the protagonist and in the broader philosophical discourse.

Cuvinte-cheie
inquiry, Peter Pan, reading workshop, response, question