Spunem stop bullying-ului!
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
115 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-23 10:59
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9:37.015.3 (8)
Psychology (3512)
Fundamentals of education. Theory. Policy etc. (4065)
SM ISO690:2012
AANEI, Genilia, FURTUNĂ, Maria. Spunem stop bullying-ului! In: Practici integrative pentru prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în organizațiile școlare - 2024, 16 februarie 2024, Buzău. Buzău: Mini Print, 2024, pp. 123-127. ISBN 978-630-6637-04-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Practici integrative pentru prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în organizațiile școlare - 2024 2024
Simpozionul "Practici integrative pentru prevenirea și combaterea fenomenului de bullying în organizațiile școlare"
Buzău, Moldova, 16 februarie 2024

Spunem stop bullying-ului!

We say stop bullying!

CZU: 159.9:37.015.3

Pag. 123-127

Aanei Genilia, Furtună Maria
 
Școala sat Lunca Priporului, Nehoiu, Buzău
 
 
Disponibil în IBN: 28 martie 2024


Rezumat

”Educaţia este un vaccin contra violenţei.” – Edward James Olson Având în vedere impactul traumatizant al bullying-ului, care are o arie mare de desfășurare, atât în mediul școlar, cât și în afara acestuia, școala, părinții și autoritățile trebuie să colaboreze pentru a preveni și diminua formele de agresiune, aplicând prompt măsuri de protecție și siguranță. Prin misiunea sa, școala poate acționa eficient în cele două direcții care vizează prevenirea și combaterea bullying-ului: asigurarea climatului educațional prielnic învățării și promovarea relațiilor sociale pozitive între elevi. Pentru gestionarea unui caz de bullying ce a apărut în școala noastră, în vara anului 2022 am inițiat proiectul local ,,Toleranță și empatie - pași spre prietenie. Ateliere de vară ”, care s-a derulat sub forma unui parteneriat cu autoritatea locală, o asociația nonguvernamentală și câțiva antreprenori cu suflete mari din mediul privat. Proiectul a avut un impact pozitiv atât în rândul elevilor și al cadrelor didactice implicate, cât și în comunitatea locală. Elevii au învățat să-și gestioneze emoțiile, au înțeles cât de important este să stabilim și să respectăm reguli în viața de zi cu zi, să manifestăm toleranță și înțelegere unii față de ceilalți. De asemenea, cultivarea și manifestarea empatiei la nevoile celor aflați în dificultate, atât în rândul copiilor, cât și în cel al familiilor acestora și al comunității locale, petrecerea unui timp de calitate într-o manieră creativă au fost doar o parte dintre rezultatele calitative obținute la finalul acestui proiect. "Education is the vaccine for violence." – Edward James Olson Considering the traumatic impact of bullying, the phenomenon that has a large area of deployment nowadays, both in the school environment and outside it, the school, parents, and authorities must collaborate to prevent and reduce forms of aggression, promptly applying measures of protection and safety. Through its mission, the school can act effectively in the two directions aimed at preventing and combating bullying: ensuring the educational climate conducive to learning and promoting positive social relations between students. To manage a case of bullying that occurred in our school, in the summer of 2022 we initiated the local project "Tolerance and Empathy - steps towards Friendship - Summer workshops", which took place in the form of a partnership with the local authority, a non-governmental association, and some big-hearted entrepreneurs from the private sector. The project had a positive impact on the students, the teachers involved, and also on the local community. Students learned to manage their emotions, they understood how important it is to set and follow rules in everyday life, to show tolerance and understanding towards each other. More than that, cultivating and showing empathy for the needs of those in difficulty, both among children and their families and the local community, and spending quality time creatively were parts of the qualitative results obtained at the end of this project. ”Educaţia este un vaccin contra violenţei.” – Edward James Olson Bullying-ul în școală este un fenomen complex, cu impact negativ asupra dezvoltării copiilor pe termen scurt si lung, care poate provoca acestora probleme de ordin emoțional, social și chiar fizic, ce pot conduce la depresie, anxietate, probleme cu somnul, tulburări de alimentatie, performante școlare scăzute și chiar abandon scolar. Având în vedere impactul traumatizant al bullying-ului, care are o arie mare de desfășurare, atât în mediul școlar, cât și în afara acestuia, școala, părinții și autoritățile locale trebuie să colaboreze pentru a preveni și diminua formele de agresiune, aplicând prompt măsuri de protecție și siguranță. Prin misiunea sa, școala poate acționa eficient în cele două direcții care vizează prevenirea și combaterea bullying-ului: asigurarea climatului educațional prielnic învățării și promovarea relațiilor sociale pozitive între elevi. Crearea unor proceduri de intervenție în astfel de cazuri, stabilirea unor reguli anti-bullying, monitorizarea permanentă a spațiului școlar, observarea atentă a dinamicii grupului și intervenția cadrelor didactice sau a consilierului școlar atunci când apar dezechilibre, identificarea și sprijinirea psihologică a elevilor ce ajung să devină victime ale bullying-ului, implicarea părinților în sesiuni de informare și luarea unor măsuri de comun acord în vederea protecției și securității copiilor, efectuarea unor anchete sociale în familiile copiilor implicați în aceste agresiuni sunt acțiuni pe care școala, în colaborare cu autoritățile cointeresate, le derulează pentru asigurarea şi menţinerea unui climat școlar adecvat educaţiei de calitate. Pentru promovarea relațiilor sociale pozitive între elevi, școala inițiază și derulează programe sau proiecte care vizează conştientizarea consecinţelor bullying-ului, creşterea coeziunii grupului de copii şi a comunităţii copii-adulţi, încurajarea atitudinilor nonviolente şi suportive între ei, învăţarea şi exersarea empatiei. În acest sens, pentru gestionarea eficientă a unui caz de bullying cu care ne-am confruntat la nivelul școlii, în vara anului 2022 am inițiat proiectul local ,,Toleranță și empatie - pași spre prietenie. Ateliere de vară ”, care s-a desfășurat sub forma unui parteneriat cu autoritatea locală, o asociația nonguvernamentală și câțiva antreprenori din mediul privat, cu preocupare reală pentru bunăstarea copiilor din comunitatea locală. Identificând cauzele comportamentului agresiv manifestat de către elevul problemă în contextul şcolar (expunerea agresorului la abuz emoțional și fizic în propria familie, neglijență parentală, nevoia de atenție socială, lipsa empatiei), pentru integrarea acestuia și a altor elevi care manifestau dificultăți în adaptarea școlară, am hotărât derularea unor activități nonformale, de către o echipă de 10 cadre didactice cu care copiii își petrec activitatea în școală, într-un mediu cunoscut, în incinta unui fost local de școală primară, în care își petrec aproape zilnic după-amiezile, jucându-se. Obiectivele specifice ale proiectului au fost:  Dezvoltarea abilităților de comunicare, cooperare și interacțiune prin intermediul activităților recreative și ludice;  Stimularea creativității copiilor în cadrul activităților artistice;  Dezvoltarea unui comportament empatic, nonviolent, prietenos în cadrul comunității din care fac parte;  Sensibilizarea comunității locale cu privire la problemele celor aflați în dificultate prin activități de voluntariat. De asemenea, proiectul a vizat creșterea încrederii părinților în instituția școlară, prin implicarea activă în desfășurarea activităților extrașcolare, cunoscându-se importanța colaborării acestora în procesul de învățare al copiilor. Grupul țintă al proiectului a fost format din 20 de elevi din clasele primare, care locuiesc în același sat și își petrec timpul liber împreună, între care s-au regăsit elevul problemă și alți elevi care fac parte din grupuri vulnerabile (elevi cu situație materială precară, elevi cu CES, elevi din familii monoparentale, elevi cu părinți plecați în străinătate). Indirect, au fost implicate și familiile copiilor, respectiv comunitatea locală.Programul a oferit elevilor posibilitatea de a petrece o parte din vacanța de vară într-o manieră creativă și recreativă, în contexte educative care vizează dezvoltarea socio-emoțională a acestora. Cele 5 activități cuprinse în proiect, derulate pe parcursul unei săptămâni, s-au desfășurat prin intermediul a 3 ateliere de lucru intitulate astfel: ,,La taifas”, ,,În atelierul fanteziei”, ,,Joc și prietenie”. Poveștile terapeutice din cartea ,,101 povești vindecătoare pentru copii și adolescenți”, autor George W. Burns, propuse în cadrul atelierului ,,La taifas” au abordat probleme și provocări pe care un copil le poate întâlni în mediul școlar, au oferit suport pentru identificarea și aplicarea unor metode de gestionare a acestor provocări, ajutând astfel la pregătirea copilului pentru depășirea situațiilor dificile cu care se poate confrunta în mediul școlar și în comunitatea din care fac parte. Celelalte două ateliere- ,,În atelierul fanteziei, ,,Joc și prietenie”- au facilitat copiilor nenumărate posibilități de exprimare artistică, de relaționare în diverse contexte, de petrecere a timpului într-un mod plăcut, antrenant. Descrierea activităţilor Activitatea nr. 1:,,Sunt necesare regulile?” a) În cadrul atelierului de lucru ,,La taifas”, a fost citită povestea ,, A învăța despre reguli” și inițiată o dezbatere privind importanța respectării regulilor în viața de zi cu zi, în vederea relaționării eficiente cu cei din jur. b) ,,În atelierul fanteziei”, elevii au fost împărțiți în grupe și au primit ca sarcină să stabilească și să prezinte un set de reguli necesare în derularea unui joc, folosind diverse materiale. c) În atelierul ,,Joc și prietenie”, elevii au aplicat regulile stabilite în atelierul anterior, în cadrul jocului ,,Bătaia cu baloane”. Activitatea nr. 2: ,,Învățăm să ne controlăm emoțiile!” a) În cadrul atelierului de lucru ,,La taifas”, a fost prezentat textul ,, Retragerea în sine” și pe baza acestuia s-a purtat o conversație privind importanța gestionării furiei, găsirea unor metode de autocontrol, în vederea relaționării eficiente cu cei din jur. b) ,,În atelierul fanteziei”, elevii au confecționat și personalizat o broscuță țestoasă, folosind diverse materiale. c) În atelierul ,,Joc și prietenie”, elevii au fost antrenați în jocul ,,Aduc o scrisoare pentru...”Activitatea nr. 3: ,,Cum ne stăpânim furia?” a) În cadrul atelierului de lucru ,,La taifas”, s-a dat citire poveștii ,, Bate furia în cui!” , urmată apoi de o conversație privind impactul unui comportament violent asupra celor din jur, în vederea conștientizării efectelor negative ale acestuia asupra relațiilor cu ceilalți. b),,În atelierul fanteziei”, elevii, lucrând în grupe, au confecționat afișe cu sloganuri de promovare a unui comportament asertiv, nonviolent, în colectivitate.Apoi elevii, împărțiți în grupe, au prezentat, sub forma unor jocuri de rol, scenarii ale unor situații conflictuale des întâlnite în mediul școlar, precum și soluții de rezolvare pașnică a acestor conflicte. c) În atelierul ,,Joc și prietenie”, elevii au învățat și exersat jocul ,,Plasa iubirii”. Activitatea nr. 4: ,,Cum să-ți faci și să-ți păstrezi prietenii?” Activitatea a început cu un brainstorming, pornind de la cuvântul prietenie. a) În cadrul atelierului de lucru ,,La taifas”, pe baza poveștii ,, A-ți face prieteni și a-i păstra” a fost inițiată o dezbatere privind importanța respectării unicității fiecăruia, a acceptării diferențelor dintre oameni și a manifestării toleranței, în vederea stabilirii unei relații de prietenie cu cei din jur. Elevii au înțeles astfel valoarea prieteniei și importanța acesteia pentru integrarea lor socială în comunitatea școlară din care fac parte. b) ,,În atelierul fanteziei”, elevii au realizat un Copac al prieteniei, din mânuțe de hârtie decupată. c) În atelierul ,,Joc și prietenie”, elevii au fost antrenați în jocul ,,Trifoiul reușitei”.Activitatea nr. 5: ,,Suntem ceea ce alegem să fim!” a) În cadrul atelierului de lucru ,,La taifas”, a fost inițiată o conversație pe baza poveștii ,,Hrănește ceea ce vrei să crești în tine” despre lupta dintre bine și rău ce se duce în interiorul nostru, despre consecințele alegerilor pe care pe facem în contextele zilnice și impactul asupra evoluției ulterioare. b) ,,În atelierul fanteziei”, elevii au primit ca sarcină de lucru prezentarea luptei dintre bine și rău într-un mod artistic- creației literară sau plastică. c) În atelierul ,,Joc și prietenie”, a fost propus elevilor jocul ,,Ghicitul în palmă”. Proiectul a avut un impact pozitiv atât în rândul elevilor și al cadrelor didactice implicate, cât și în comunitatea locală. Desfășurarea activităților prin colaborare, în spațiul în care ei se joacă și socializează în timpul liber, stabilirea și practicarea unor reguli de joc, înțelegerea importanței respectării acestora pentru asigurarea stării lor de bine în cadrul acestor activități au constituit contexte de reflectare asupra propriilor atitudini, conducând la îmbunătățirea comportamentului acestora și la îmbunătățirea relațiilor dintre ei. Elevii au învățat să-și gestioneze emoțiile, au înțeles cât de important este să stabilim și să respectăm reguli în viața de zi cu zi, să manifestăm toleranță și înțelegere unii față de ceilalți. De asemenea, cultivarea și manifestarea empatiei și a solidarității la nevoile celor aflați în dificultate, atât în rândul copiilor, cât și în cel al familiilor acestora și al comunității locale, petrecerea unui timp de calitate într-o manieră creativă au fost doar o parte dintre rezultatele calitative obținute la finalul acestui proiect.