Fundamental education rights of citizens and minorites (the case of Filand)
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
122 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-29 12:15
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.733(480) (1)
Fundamental rights. Human rights. Rights and duties of the citizen (958)
SM ISO690:2012
DASMAN, El-Fahel. Fundamental education rights of citizens and minorites (the case of Filand). In: Securitatea umană și socială în statul democratic, 27 octombrie 2023, Chişinău. Chişinău: "Print-Caro" SRL, 2023, pp. 407-418. ISBN 978-9975-175-50-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Securitatea umană și socială în statul democratic 2023
Conferința "Securitatea umană și socială în statul democratic"
Chişinău, Moldova, 27 octombrie 2023

Fundamental education rights of citizens and minorites (the case of Filand)

Drepturile fundamentale la educație ale cetățenilor și minorităților (cazul Finlandei)

CZU: 342.733(480)

Pag. 407-418

Dasman El-Fahel
 
Israeli Ministry of Education
 
 
Disponibil în IBN: 6 decembrie 2023


Rezumat

The right to educations is regarded as one of the main human rights in the 1948 U.N. Declaration on Human Rights for All, and the 1966 International Bill of Human Rights. The aim of this right – to provide everyone with access to education. This right, although mainly relevant to children, also concerns adults. The right to education is made up of a number of different elements. Recognition of each right varies from country to country, and hence a country’s ability to defend this right – since the right to education, as one of the social rights, requires the investment of many resources to realize it. Finland is known as a world leader in exploiting education rights for all state communities, without any discrimination or gender separation. This article will attempt to examine the principles leading the right to education and find the correlation between them and human rights be they what they may.

Dreptul la educație este considerat unul dintre principalele drepturi ale omului în Declarația Universală a Drepturilor Omului din 1948 și Declarația din 1966. Scopul acestui drept este de a oferi tuturor acces la educație. Acest drept, deși este relevant în principal pentru copii, îi privește și pe adulți. Dreptul la educație este alcătuit dintr-o serie de elemente diferite. Recunoașterea fiecărui drept variază de la o țară la alta și, prin urmare, capacitatea unei țări de a apăra acest drept – întrucât dreptul la educație, ca unul dintre drepturile sociale, necesită investirea multor resurse pentru a-l realiza. Finlanda este cunoscută ca lider mondial în exploatarea drepturilor la educație pentru toate comunitățile, fără nicio discriminare sau separare de gen. Acest articol va încerca să examineze principiile care conduc dreptul la educație și să găsească corelația dintre ele și drepturile omului.

Cuvinte-cheie
human rights, Fundamental Education, Government Policy,

drepturile omului, educație fundamentală, politică guvernamental