Incluziunea socioprofesională a tinerilor cu CES
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
190 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-26 06:58
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
316.613-056.26 (1)
Social psychology (1002)
SM ISO690:2012
TOMA, Mihaela. Incluziunea socioprofesională a tinerilor cu CES. In: Psihologia aplicativă din perspectiva abordărilor societale contemporane, Ed. 1, 3 decembrie 2021, Chişinău. Chişinău: FPC „PRIMEX-Com” SRL, 2021, pp. 174-180. ISBN 978-9975-159-01-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Psihologia aplicativă din perspectiva abordărilor societale contemporane 2021
Conferința "Psihologia aplicativă din perspectiva abordărilor societale contemporane"
1, Chişinău, Moldova, 3 decembrie 2021

Incluziunea socioprofesională a tinerilor cu CES

The socio-professional inclusion of young people with special education needs

CZU: 316.613-056.26

Pag. 174-180

Toma Mihaela
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 23 iulie 2023


Rezumat

În acest articol este abordată importanţa incluziunii din punct de vedere social, se face referire la respectarea drepturilor persoanelor cu dizabilităţi, atitudinile manifestate asupra tinerilor cu cerinţe educaţionale speciale, implicarea acestora în diferite tipuri de activităţi la nivelul comunităţii locale încă din timpul şcolarizării, ce vor contribui, treptat, la incluziunea socială a acestora. Este esenţial şi modul de percepere a acestora de către membrii societăţii şi sprijinul acordat lor în efortul de a favoriza dezvoltarea unor sentimente de acceptare, toleranţă, empatie, formarea unor relaţii de prietenie, precum şi accesul, participarea şi implicarea în anumite activităţi socio-istorico-culturale cu ocazia celebrării diferitelor evenimente marcante pentru omenire. La nivel profesional, incluziunea tinerilor cu CES, care au absolvit zece clase în cadrul învăţământului special, constituie o problemă majoră în societatea contemporană, întrucât este scăzută rata de creare a noi locuri de muncă pe piaţa muncii, în general, iar pentru aceste cazuri, specifice, este necesară o abordare diferită, asigurarea adaptării unor condiţii de muncă optime, precum şi a programului de lucru, în raport cu tipul şi gradul dizabilităţii. De asemenea, este necesară aplicarea unui test Holland încă din timpul şcolarizării, în cadrul orelor de consiliere şi orientare, pentru a identifica la tinerii cu dizabilităţi interesele şi aspiraţiile lor, domeniul şi profesia spre care se orientează în corelaţie directă cu abilităţile, aptitudinile, priceperile, deprinderile şi competenţele formate, respectiv capacitatea de a aplica în practică cunoştinţele teoretice asimilate pe parcursul traseului educaţional, pentru a rezolva unele situaţii-problemă sau unele conflicte minore ce pot să apară între angajaţi. Pe parcursul traseului educaţional, personalul didactic, în cadrul activităţilor extracurriculare, pot desfăşura activităţi de voluntariat cu elevii în anumite fabrici, instituţii private, unde să exerseze, să înveţe etapele de lucru, să execute câteva ore de lucru săptămânal, în practică, pentru a se obişnui cu modul de lucru, să interacţioneze cu ceilalţi angajaţi, să îşi testeze rezistenţa la efort fizic, răbdarea în a finaliza sarcina dată, monitorizarea comportamentului în timpul lucrului individual sau în echipă, respectarea regulilor propuse şi a programului de lucru stabilit, ceea ce îl vor ajuta ulterior să se integreze mai uşor la locul de muncă pe care îl va obţine după finalizarea studiilor. Se remarcă nevoia de consiliere psihologică din partea unui specialist şi de servicii medicale permanente, evidenţierea beneficiior pe care le au angajatorii în urma angajării unui anumit număr de persoane cu dizabilităţi, dar şi identificarea avantajelor pe care le au tinerii cu dizabilităţi prin încadrarea lor profesională, a dezavantajelor şi riscurilor ce pot să intervină pentru ceilalţi angajaţi.

This article is approced the importance of inclusion from a social point of view, what it refers to respect for rights persons with disabilities, atitudes towards young people with speciale education needs, their involvement in different types of activities at the level of the local community, what they will contribute, slowly, to their social inclusion, the way they are perceived is also essential by the members of the society and the support given tot hem in the effort to favor developing feelings of acceptance, tolerance, empathy, forming friendships, acces, participation and involvement in certain sociohistorical-cultural activities on the occasion of celebrating various significant events for humanity. The professional level, inclusion of young people with special education needs, wich gratueted ten classes in special education is a major problem in contemporary society, as the rate of creation of new jobs on the labor market is low, in general, for these specific cases, requires a different approach, ensuring the adaptation of optimal working conditions, as well as the work schedule, in relation to the type and degree of disability. Also, a test Holland is required since schooling, during counseling and orientation classes, to identify young people with disabilities, their interests and aspirations, the field and profession to wich it is oriented i direct correlation with the abilities, aptitudes, skills and competencies formed, respectively the capacity to apply the theoretical knowledge assimilated during the educational route in practice, to resolve problem-situations or minor conflicts that may arise between employees. Along the educational route, teaching staff, within the extracurricular activies, they can carry aut volunteer activities with students in certain factories, private institutions, where to practice, to learn the work stages, to execute a few hours of work per week, in practice, to get used to the way of working, to interact with the other employees, to test their resistance to psysical effort, the patience to complete the given task, monitoring behavior during individual or team work, the observance of proposed rules and the established work schedule, wich will help them, later, to integrate more easily in the job they will get, after completing their studies. The need for psychological counseling from a specialist and permanent medical services is highlighted, the benefits that employers have after hiring a certain number of peoplewith disabilities, but also identifying the benefits that young people with disabilities have through their employment, the disadvantages and risks that may occur for other employees.

Cuvinte-cheie
incluziune, tineri cu cerinţe educaţionale speciale, dizabilitate, societate, profesie,

inclusion, young people with special education needs, disability, society, profession