Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-21 14:59 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
730.03:73.071.1 (1) |
Plastic arts (431) |
![]() STĂVILĂ, Tudor. Mit și realitate în sculptura lui Tudor Cataraga . In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2023, nr. 1(68), pp. 156-160. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.52673/18570461.23.1-68.21 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos” | ||||||
Numărul 1(68) / 2023 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52673/18570461.23.1-68.21 | ||||||
CZU: 730.03:73.071.1 | ||||||
Pag. 156-160 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Tudor Cataraga belongs to the generation of the nineties of the last century, who together with his guild colleagues Ion Zderciuc, Valentin Vârtosu or Mihai Damian, directed the national sculpture on a new path of reinterpreting artistic paradigms. With themes and subjects taken from mythology and folk art, from universal art and national literature, they proposed a select artistic language, transforming the sculptural forms into a clear message of national identity. Tudor Cataraga was, in sculpture, different from his contemporaries. He did not seek to conform to the fashion of the time, to accept a certain style or trend, but created his own vision of art and existence. |
||||||
Cuvinte-cheie contemporary sculpture, myth and reality, national value, public sculpture, predecessor and reinterpretation, sculptură contemporană, mit și realitate, valoare națională, sculpturi din spațiul public, predecesor și reinterpretare |
||||||
|