Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
326 5 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-11-10 09:29 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
783.2(498)783.2:781.24 (1) |
Church music. Sacred music. Religious music (132) |
SM ISO690:2012 CRISTESCU, Constanţa. Stiluri muzicale de tradiţie bizantină din vestul şi sud-vestul româniei reflectate în lucrarea Anastasimatar Arădean. In: Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică, 2022, nr. 2(43), pp. 7-12. ISSN 2345-1408. DOI: https://doi.org/10.55383/amtap.2022.2.01 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Studiul artelor şi culturologie: istorie, teorie, practică | ||||||
Numărul 2(43) / 2022 / ISSN 2345-1408 /ISSNe 2345-1831 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.55383/amtap.2022.2.01 | ||||||
CZU: 783.2(498)783.2:781.24 | ||||||
Pag. 7-12 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Muzica de tradiţie bizantină din vestul şi sud-vestul României a fost o muzică colectivă, perpetuată pe cale orală asemenea folclorului, o muzică în care nu s-au evidenţiat compozitori, aşa precum s-a întâmplat în cultura muzicală ortodoxă din Moldova, Muntenia şi Oltenia. În aceste zone, printr-un proces îndelungat de enclavizare care a durat câteva secole, s-au format stiluri muzicale regionale de tradiţie bizantină, rezultate din inter-influenţa muzicii bizantine cu folclorul şi cultura muzicală occidentală impusă prin şcoală. Unul dintre aceste stiluri subzonale din sud-vestul României este stilul conservat în zona Aradului, fixat pe partituri de dascălul de şcoală bisericească Trifon Lugojan în diverse soluţii, mai mult sau mai puţin adecvate, de notare muzicală. Volumul realizat de subsemnata, intitulat Anastasimatar arădean, publicat în anul 2021 la Editura Eurostampa din Timişoara, are la bază selecţia repertorială pe criterii de reprezentativitate ale stilului muzical bisericesc de tradiţie bizantină din zona Aradului, efectuată în urma analizei antologiilor de muzică bisericească realizată de Trifon Lugojan. În premieră absolută pentru zona sud-vestică a ţării, notarea muzicală a stilului arădean se face şi prin transcrierea pe notaţia muzicală psaltică uzuală în Biserica Ortodoxă Română, cântările fiind redate în două sisteme paralele de notaţie muzicală – psaltic şi occidental. |
||||||
Cuvinte-cheie stil bizantin, anastasimatar, glas, style Byzantine, anastasimatar, mode |
||||||
|