Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
392.51(478) (3) |
Customs, manners, usage in private life (272) |
![]() CERNEA, Natalia. Despre câteva ritualuri nupțiale mai puțin cunoscute ale românilor din sudul Basarabiei. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), 17 iunie 2019, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2019, Rezumate, p. 28. ISBN 978-9975-68-371-5. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică) Rezumate, 2019 |
||||||
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)" Chişinău, Moldova, 17 iunie 2019 | ||||||
|
||||||
CZU: 392.51(478) | ||||||
Pag. 28-28 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
În articol sunt prezentate câteva ritualuri ce fac parte din repertoriul nupțial – Mărgelele, Iertăciunea, Jucatul zestrei, Chemătoarea, atestate de autor în satele românești din sudul Basarabiei (raionul Reni, regiunea Odesa, Ucraina). Este menționată latura comună în suportul muzical al acestor ritualuri, autorul prezentînd și câteva transcrieri. Autorul își propune o comparație pe plan diacronic „trecut-prezent”, cu specificarea elementelor de „modernizare” în ritualurile descrise. Totodată, sunt scoase în evidență similitudinile și diversitățile formelor de desfășurare ale acestora în diferite localități. Deși actualmente se constată o tendință de reducere a importanței manifestărilor rituale în cadrul ceremonialului nupțial, unele dintre acestea fiind dispărute sau înlocuite cu altele mai moderne, de influență citadină, rămâne a fi foarte actuală problema salvgardării acestor ritualuri și a repertoriului lor muzical. Autorul a înregistrat și câteva melodii păstrate până astăzi în memoria unor muzicieni locali, cât și descrierea ritualului de la bătrânii din aceste sate. În articol sunt prezentate transcrierile melodiilor efectuate de autor, alături de o succintă analiză structurală a acestora. Cel mai pregnant element muzical este ritmul aksak, specific folclorului zonelor folclorice de sud. Este observat și fenomenul de-ritualizării, a trecerii acestor melodii în repertoriul non-ritualic de dans. |
||||||
Cuvinte-cheie ritualuri nupțiale, Mărgelele, Iertăciunea, Jocul zestrei, Chemătoarea, Săltata, ritmul aksak |
||||||
|