Practici de polifonie instrumentală consemnate în patrimoniul muzicii etnice românești
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
296 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-30 14:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4(498) (8)
Vocal music (287)
SM ISO690:2012
NICOLAESCU, Gheorghe. Practici de polifonie instrumentală consemnate în patrimoniul muzicii etnice românești. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a V-a, 24 septembrie 2019, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2019, Ediția a V-a, pp. 80-81. ISBN 978-9975-68-377-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a V-a, 2019
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a V-a, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2019

Practici de polifonie instrumentală consemnate în patrimoniul muzicii etnice românești

CZU: 784.4(498)

Pag. 80-81

Nicolaescu Gheorghe
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2023


Rezumat

În prezentul articol se autentifică afirmația că în optica oricărui studiu polifonic, ținta căutărilor științifice reprezintă melodia fiecărei voci în parte, chiar dacă în materialul supus analizei de caz pot fi două, trei sau mai multe linii melodice suprapuse în contextul sonor și prezente cu o individualitate clară. Cercetările etnomuzicologice vorbesc despre existența a mai multor concepte polifonice în aria muzicii instrumentale tradiționale, atestând, cu siguranță, exemple de interpretare individuală la un șir de instrumente muzicale ca: fluierele de toate tipurile (fără dop, cu dop, gemănat etc.), cimpoiul, drâmba, muzicuța sau armonica de gură, vioara. Prin urmare, în patrimoniul muzicii etnice românești avem creații polifonice/cu elemente polifonice: a) cu unul sau două planuri melodice, păstrând alte voci într-un spațiu secund; b) cu valoarea melodică a vocilor redusă în favoarea independenței unor structuri armonice, ritmice etc. Aceste concepte polifonice se încadrează într-un anumit grad de pricepere artistică a autorului anonim și pot stabili unele repere fundamentale de construcție a melodiei în acest stil muzical.

Cuvinte-cheie
polifonie instrumentală, fluier gemănat, Cimpoi, armonică de gură, muzicuță, drâmbă