Doina ca specie reprezentativă a creației lirice orale în lumina documentelor literate (II)
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
241 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-11 15:00
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4.03 (5)
Vocal music (287)
SM ISO690:2012
BULICANU, Mariana. Doina ca specie reprezentativă a creației lirice orale în lumina documentelor literate (II). In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a V-a, 24 septembrie 2019, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2019, Ediția a V-a, pp. 69-70. ISBN 978-9975-68-377-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a V-a, 2019
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a V-a, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2019

Doina ca specie reprezentativă a creației lirice orale în lumina documentelor literate (II)

CZU: 784.4.03

Pag. 69-70

Bulicanu Mariana
 
Institutul Patrimoniului Cultural al AŞM
 
 
Disponibil în IBN: 9 martie 2023


Rezumat

În studiul de faţă va fi întreprinsă o trecere critică în revistă a izvoarelor literate, identificate de noi la etapa actuală, care atestă prezența doinei în peisajul culturii naționale de expresie orală. Deși, pe segmentul de referință, documentele scrise sunt ulterioare (începând cu secolul al XIV-lea) celor de sorginte verbală, primele dețin anumite avantaje în fața ultimelor, ele asigurând cercetării un grad de complexitate sporit. Încadrate într-un anumit context istoric, astfel de mărturii pot fi extrase atât din izvoarele autohtone — cronici, codice, lucrări literare, colecţii de melodii ş.a., cât şi din sursele străine — jurnale și/sau note de călătorie, memorii, cronici etc., datorate misionarilor, peregrinilor, trubadurilor, preoţilor, diplomaţilor, militarilor etc., aflați în trecere prin Țara Moldovei și Țara Românească. Așa cum istoriografia literară exprimă poziţia culturală și societală a autorilor respectivi, pentru conexiune istorică și interpretativă, în comunicare, materialul faptic al acestor depoziții este supus unei evaluări prin analiză, comparare și confruntare. Tratarea materialului este realizată din prespectiva principiului istorismului, fiind interpretat ca un fenomen evolutiv, iar nu ca un dat. Autorul prezintă cronologia apariției acestor informații, atestate și probate documentar, evidențiază importanța lor întru identificarea vechimii și relevanţei doinei ca specie reprezentativă a liricii populare, dar, mai ales, din punctul de vedere al funcționalității și continuităţii ei în spațiul cultural românesc. Sintezele întreprinse ne permit să stabilim câteva aspecte inedite în elucidarea apariției, dezvoltării, cristalizării doinei, precum și a continuității ei în timp, exprimate ca acumulări cantitative, ce s-au produs succesiv în cultura muzicală tradițională de la noi.

Cuvinte-cheie
doină, specie lirică, cultură orală, izvoare literate