Concertul pentru corn şi orchestră de Oleg Negruţa: particularităţi stilistice şi de gen
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
296 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-09-01 18:21
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[785.6:788.41:785.11]:78.03 (1)
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (275)
SM ISO690:2012
MUNTEANU, Dorina. Concertul pentru corn şi orchestră de Oleg Negruţa: particularităţi stilistice şi de gen. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a III-a, 26 septembrie 2017, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2017, Ediția a III-a, pp. 73-74. ISBN 978-9975-3126-7-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a III-a, 2017
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a III-a, Chişinău, Moldova, 26 septembrie 2017

Concertul pentru corn şi orchestră de Oleg Negruţa: particularităţi stilistice şi de gen

CZU: [785.6:788.41:785.11]:78.03

Pag. 73-74

Munteanu Dorina
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 1 martie 2023


Rezumat

Deși în componistica din Republica Moldova opusurile pentru corn ocupă un loc destul de modest, creaţia instrumentală a compozitorului Oleg Negruţa reprezintă o fericită excepţie. Faimosul compozitor din Republica Moldova a semnat mai multe creaţii pentru corn, precum Concertul nr. 1 pentru corn şi orchestră de cameră în si-bemol major, Concertul nr. 2 pentru corn şi orchestră simfonică în fa major, Romanţă pentru corn şi orchestră, Elegie În memoria tatălui pentru corn şi pian, Melodie pentru corn şi pian ş.a. În toate creaţiile enumerate compozitorul a reușit să valorifice cornul ca instrument solistic folosind o paletă largă de procedee interpretative specifice instrumentului şi explorând posibilitățile unice ale acestuia.Menţionăm, că în muzica moldovenească din sec. XX–XXI genul de concert pentru corn este reprezentat doar de două creaţii sus-menţionate apărute, respectiv, în 1988 şi 1992. În premieră absolută, Concertul nr.1 pentru corn şi orchestră de cameră a fost interpretat în data de 20 februarie 1989 în incinta Sălii cu Orgă din Chişinău, protagoniştii fiind cornistul Gheorghe Ichim (discipolul prof. V. Buianovski, unul din cei mai talentaţi reprezentanţi ai şcolii de corn din Sankt-Petersburg) şi orchestra de cameră sub bagheta dirijorului Alfred Gherşfeld. Concertul nr.2 a fost interpretat și înregistrat în 2015 (dirijor: O. Palâmski, solist: Victor Zlotescu). În anul 2010 Concertul nr.1 pentru corn şi orchestră de cameră a fost editat la Plovdiv, Bulgaria, în cadrul unei culegeri cu genericul Muzica romantică a sec. XX pentru corn împreună cu Concertino de Jaroslav Kofroň, Republica Cehă, Concertul lui Vladimir Peskin, Federaţia Rusă, Concertul lui Vladimir Domoraţki, Belarus. Redactor şi autor al cuvântului introductiv este faimosul interpret la corn din Bulgaria, prof. Stoian Karaivanov. Acest fapt confirmă valoarea artistică a Concertului nr.1 de Oleg Negruţa şi aprecierea acestuia pe plan internaţional. Scopul articolului constă în studierea particularităţilor stilistice şi de gen ale Concertul nr.1 pentru corn şi orchestră de cameră în si-bemol major. În centrul atenţiei autoarei sunt următoarele probleme: identificarea reperelor stilistice şi de gen ale creaţiei vizate, studierea specificului limbajului muzical, a aspectelor compoziţionale etc.

Cuvinte-cheie
Oleg Negruţa, concert, corn, orchestră