Cântecul românesc propriu-zis la două voci din Valea Nistrului în Arhiva de folclor AMTAP: consideraţii preliminarii
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
179 4
Ultima descărcare din IBN:
2024-02-09 12:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4.087.6 (5)
Vocal music (289)
SM ISO690:2012
DRAGOI, Vasile. Cântecul românesc propriu-zis la două voci din Valea Nistrului în Arhiva de folclor AMTAP: consideraţii preliminarii. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a II-a, 27 septembrie 2016, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2016, Ediția a II-a, pp. 34-35. ISBN 978-9975-4461-2-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a II-a, 2016
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a II-a, Chişinău, Moldova, 27 septembrie 2016

Cântecul românesc propriu-zis la două voci din Valea Nistrului în Arhiva de folclor AMTAP: consideraţii preliminarii

CZU: 784.4.087.6

Pag. 34-35

Dragoi Vasile12
 
1 Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice,
2 Institutul de Stat al Artelor Anton Rubinstein din Tiraspol
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2023


Rezumat

Este cunoscut, că în satele din zona folclorică delimitată, deseori cântecul propriu-zis este interpretat în grup, la două voci. Fenomenul de influenţă interetnică în zonele limitrofe ale arealurilor de aşezare a naţiunilor este cunoscut pe larg, iar la noi se întâlneşte anume în satele de pe Nistru. În articol sunt analizate un şir de melodii la două voci înregistrate în satele situate pe râul Nistru (Teia şi Crasnogorca, raionul Grigoriopol, Podoima, raionul Camenca), în anii 1970, de echipele de profesori şi studenţi de la AMTAP, în cadrul expediţiilor folclorice de vară. Melodiile aparţin genului liric — este vorba despre cântecul românesc propriu-zis. Autorul se opreşte asupra temelor şi motivelor literare, asupra conţinutului textelor. Deosebit de interesantă este maniera de interpretare vocală a acestor cântece care au fost descrise, pe de o parte, prin prisma trăsăturilor specifice cântecului românesc din spaţiul basarabean, iar pe de alta, s-a încercat o comparaţie cu maniera interpretativă a cântecului ucrainean, întâlnit în aceeaşi zonă, având în vedere faptul că în satele respective locuiesc şi etnici ucraineni. De asemenea, în baza propriilor transcrieri am examinat succint şi unele particularităţi ale structurii muzicale a cântecelor date — sistemele ritmice şi sonore, arhitectonica. Am constatat prezenţa unor similitudini dintre maniera de interpretare vocală a cântecului românesc propriu-zis de pe valea Nistrului la două voci, cu cel ucrainean la două voci. Totuşi, analizând înregistrările audio ce se păstrează în Arhiva de folclor a AMTAP, am conchis că deşi melodiile sunt structurate la două voci, după model ucrainean, stilul lor de interpretare păstrează şi un şir de elemente specifice cântecului românesc.

Cuvinte-cheie
Valea Nistrului, cântec propriu-zis, stil de interpretare vocală, Arhiva de folclor AMTAP