Repertoriul instrumental ritual de nuntă din Bucovina
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
210 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-09 12:05
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392.51(498) (4)
Customs, manners, usage in private life (272)
SM ISO690:2012
CRISTESCU, Constanţa. Repertoriul instrumental ritual de nuntă din Bucovina. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția a II-a, 27 septembrie 2016, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2016, Ediția a II-a, pp. 24-25. ISBN 978-9975-4461-2-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția a II-a, 2016
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția a II-a, Chişinău, Moldova, 27 septembrie 2016

Repertoriul instrumental ritual de nuntă din Bucovina

CZU: 392.51(498)

Pag. 24-25

Cristescu Constanţa
 
Centrul Cultural Bucovina, Suceava
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2023


Rezumat

Repertoriul instrumental ritual nupţial cules de învăţătorul sucevean Alexandru Voievidca la începutul sec. al XX-lea din Bucovina istorică, ce se află conservat la Biblioteca Naţională a României – secţia Colecţii speciale – Cabinetul de manuscrise, însumează 49 de piese ce ilustrează toate momentele rituale ale nunţii care implică performarea unei melodii instrumentale sau a unui joc ritual. Materialul documentar a fost cules în perioada anilor 1907-1914 dintr-un număr de 27 localităţi: Băişeşti, Bosanci, Ciudei, Frătăuţii Noi, Grăniceşti, Gura Sadovei, Gura Solcii, Hliniţa, Horodnicul de Jos, Horodnicul de Sus, Măzănăeşti, Păltinoasa, Părhăuţi, Pătrăuţii de Sus, Pârteştii de Jos, Putna, Stroieşti, Stulpicani, Stupca, Suceava, Şcheia, Uideşti, Valea Putnei, Vama, Vicovul de Sus, Vorniceni, Zahareşti. Clasificarea tipologică este realizată conform unui model de clasificare tipologică elaborat de subsemnata pe baza combinării a trei metode: metoda de tipologizare a jocului popular românesc propusă de Corneliu Dan Georgescu, metoda tipologiei semnalelor de toacă folosită de Constanţa Cristescu şi metoda tipologizării melodice a repertoriului vocal folosită de şcoala etnomuzicologică clujeană elaborată de Ilona Szenik. Melodiile au fost ordonate prioritar în două categorii distincte funcţional: 1. melodii de ascultare şi 2. melodii rituale de joc – hora, busuiocul, oleandra (buleandra), fudula, Ilenuţa, marşul. La fiecare categorie, pe baza configuraţiei arhitectonice se disting două ramuri: A. melodii cu formă liberă şi B. melodii cu formă fixă. La categoria melodiilor de ascultare se aplică nuanţat metoda tipologizării utilizată pentru tipologia melodiilor vocale, adaptată la particularităţile repertoriului instrumental. La categoria melodiilor de joc criteriul principal de clasificare este cel ritmic coroborat cu forma, criteriul melodic aplicându-se la nivelul subtipurilor şi diviziunilor acestora. Tipologia ilustrează diversitatea structurală a melodiilor instrumentale rituale de nuntă din Bucovina istorică, evidenţiind şi existenţa unor jocuri rituale ieşite din uzul comunităţilor pe parcursul unui secol.

Cuvinte-cheie
melodie de ascultare, melodie rituală de joc, clasificare tipologică, categorie, formă, ritm, tip