Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2024-06-25 17:05 |
![]() ADĂSCĂLIȚEI-MACARI, Bianca-Georgiana. Biblioteca universitară și competențele bibliotecarilor în era digitală. In: Știința Deschisă în Republica Moldova, Ed. Ediția 2, 27-28 octombrie 2022, Chişinău. Chişinău: „ArtPoligraf”, 2022, Ediția 2, pp. 65-67. ISBN 978-9975-3564-2-8. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Știința Deschisă în Republica Moldova Ediția 2, 2022 |
||||||
Conferința "Știința Deschisă în Republica Moldova" Ediția 2, Chişinău, Moldova, 27-28 octombrie 2022 | ||||||
|
||||||
Pag. 65-67 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Bibliotecile universitare în era digitală trebuie să se adapteze pentru a rămâne relevante. Funcțiile tradiționale ale bibliotecii trebuie completate și îmbogățite în noua paradigmă a bibliotecii 2.0. Dezvoltarea și managementul colecțiilor digitale pot fi realizate doar de bibliotecari „ecompetenți” dornici de a se angaja într-un proces de formare continuă – inclusiv prin colaborarea cu universitarii, cercetătorii și editurile care publică conținutul informațional de digitalizat / oferit publicului în regim de acces deschis. Transformările prin care trec bibliotecile în era digitală pot fi anevoioase și pot implica modificarea sarcinilor de muncă ale bibliotecarilor. Competențele bibliotecarilor 2.0 sunt un ansamblu robust de abilități, principalele elemente fiind: „ecompetența”, capacitatea de muncă interactivă, munca orientată către utilizator și deschiderea către nou. Bibliotecarul 2.0 este un expert (specialist) aflat într-un continuu proces de învățare. Pentru a ține pasul cu noile tehnologii, bibliotecarii vor dezvolta noi abilități, inclusiv competențe legate de cloud computing și metadate. Bibliotecarii își vor actualiza, de asemenea, cunoștințele legate de contextul legal al accesului deschis – „fair use” (utilizare corectă). În era digitală, bibliotecile trebuie să ofere servicii centrate pe utilizator și să colaboreze cu universitățile în vederea îmbunătățirii „alfabetizării informaționale” și dezvoltării capacității de gândire critică și selecție avizată a informației în rândul utilizatorilor, inclusiv prin organizarea unor cursuri practice (seminarii) în cadrul bibliotecilor. De asemenea, bibliotecile trebuie să se asigure că utilizatorii vor avea la dispoziție instrumente (platforme) utile și eficiente în garantarea gratuității și caracterului irevocabil al accesului la depozitul online (digital). Necesitatea și relevanța serviciilor oferite de biblioteci trebuie evaluate periodic în baza unui feedback oferit de utilizatori, dar și de bibliotecari. |
||||||
Cuvinte-cheie biblioteca universitară, competențe, era digitală, biblioteca 2.0, acces deschis, university library, competences, Digital Era, library 2.0, Open Access |
||||||
|