Creația lui Lică Sainciuc, un experiment continuu
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
311 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
75.071.1(478) (52)
Painting (413)
SM ISO690:2012
STĂVILĂ, Tudor. Creația lui Lică Sainciuc, un experiment continuu. In: Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”, 2022, nr. 2(65), pp. 151-155. ISSN 1857-0461. DOI: https://doi.org/10.52673/18570461.22.2-65.16
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Revista de Ştiinţă, Inovare, Cultură şi Artă „Akademos”
Numărul 2(65) / 2022 / ISSN 1857-0461 /ISSNe 2587-3687

Creația lui Lică Sainciuc, un experiment continuu

Lica Sainciuc’s creation, a continuous experiment

DOI:https://doi.org/10.52673/18570461.22.2-65.16
CZU: 75.071.1(478)

Pag. 151-155

Stăvilă Tudor
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 1 septembrie 2022


Rezumat

Lica Sainciuc is part of the generation of the 1970s, a period when Mihail Grecu and Valentina Rusu-Ciobanu loosened the shackles of socialist realism and launched their pictorial experiments, which had a huge impact on local mentalities and the artistic environment. Formed in an entourage of nonconformist creators, after graduating from the Faculty of Architecture he started his own experiments. His paintings made in the years 1970–1979 denote an “architectural” accuracy in the conjugation of colors, the approach of forms and the subject as a whole. In the same years he practiced scenography in the puppet theater and in the dramatic theaters. The given period was an essential one for his further creation marked by continuous experiments, in which book graphics became a priority. He illustrated about 100 books, including the famous Albinuța and the Codobelc series, he is a lover of old Chisinau, about which he wrote and illustrated the books Colina antenelor de bruiaj (2000), 333 intersections, based on the text of Ioan Halippa (2011), Hidden Chisinau (2018) and The Little Story from the Family Album (2018). He is a trailblazer in combining computer techniques with the traditional means of fine arts in the Republic of Moldova, offering outstanding samples in the genre of digital art.

Lică Sainciuc face parte din generația anilor 1970, perioadă când au slăbit cătușele realismului socialist și și-au lansat experimentele picturale Mihail Grecu și Valentina Rusu-Ciobanu, care au avut un impact enorm asupra mentalităților și mediului artistic autohton. Format într-un anturaj de creatori nonconformiști, după absolvirea Facultății de Arhitectură și-a demarat propriile experimente. Picturile sale realizate în anii 1970–1979 denotă o exactitate „arhitectonică” în conjugarea culorilor, abordarea formelor și a subiectului în ansamblu. În aceeași ani a practicat scenografia în teatrul de păpuși și în teatrele dramatice. Perioada dată a fost una esențială pentru creația sa de mai departe marcată de experimente continue, în care grafica de carte a devenit o prioritate. A ilustrat circa 100 de volume, inclusiv renumita Albinuța și seria Codobelc, este un împătimit al vechiului Chișinău, despre care a scris și a ilustrat cărțile Colina antenelor de bruiaj (2000), 333 de intersecții, după textul lui Ioan Halippa (2011), Chișinăul ascuns (2018) și Mica istorie din albumul de familie (2018). Este un deschizător de drumuri în combinarea tehnicilor de calculator cu mijloacele tradiționale ale artelor plastice în Republica Moldova, oferind mostre remarcabile în genul artei digitale.

Cuvinte-cheie
painting, scenography, illustration, author’s book, experiment, Muma Calle,

pictură, scenografie, ilustraţie, carte de autor, experiment, Muma Calle