Articolul precedent |
Articolul urmator |
![]() |
![]() ![]() |
Ultima descărcare din IBN: 2023-05-23 23:59 |
![]() GONCEARUC, Svetlana, ŞARAGOV, Natalia. Caracteristicile comportamentului prosocial al studenţilor prin mijloacele educaţiei fizice şi sportului. In: Sport. Olimpism. Sănătate, Ed. 3, 13-15 septembrie 2018, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: "Print-Caro" SRL, 2018, Ediția a 3-a, pp. 45-47. ISBN 978-9975-131-65-0. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sport. Olimpism. Sănătate Ediția a 3-a, 2018 |
||||||
Congresul "Sport. Olimpism. Sănătate" 3, Chişinău, Moldova, 13-15 septembrie 2018 | ||||||
|
||||||
Pag. 45-47 | ||||||
|
||||||
![]() |
||||||
Rezumat | ||||||
Actualitatea şi importanţa temei. Abordarea psihopedagogică şi psihosociologică a comportamentului prosocial denotă că este explorat un câmp de cunoaştere unic, chiar dacă în cadrul lui pot fi identificate mai multe direcţii de cercetare: înţelegerea proceselor psihice ale persoanei în contact cu socialul, determinarea stărilor emoţionale şi a comportamentelor de către factorii de mediu, percepţia situaţiilor sociale, formarea opiniilor, influenţa rol-statusurilor sociale asupra personalităţii etc. şi înţelegerea funcţionării societăţii, prin studiul raporturilor dintre indivizi şi organizaţii sociale, prin cercetarea proceselor de socializare, de asimilare a modelelor sociale şi de adoptare a valorilor sociale. Actualmente, pedagogii îndeplinesc mai multe roluri didactice şi sociale, în cadrul “paradigmei celor 12 necesităţi” (afective, cognitive, sociale, valorice; de afiliere, de realizare, de autonomie socială, de participare ideologică; de ataşare, de experimentare, de comunicare, de implicare axiologică), proprie educaţiei postmoderne, corespunzător unor cerinţe psohosociale tot mai diversificate ale cuplului personalitate-societate. Ca şi alte fenomene psihosociale, comportamentul prosocial este definit oricum diferit în lucrările studiate. Unii autori de referinţă utilizează termenul “altruism”,“comportament de ajutorare”, “pozitivă” etc., în locul celui de “comportament prosocial” sau concomitent cu acesta. Educaţia fizică şi sportul implică valenţe formative profunde, ce valorifică complexitatea fenomenului vizat. În studiul nostru referitor la fomarea comportamentului prosocial, am aderat la autorii care reliefează notele esenţiale ale conceptului în definirea comportamentului prosocial ce vizează ajutorarea, protejarea şi sprijinirea dezvoltării celorlalţi, realizate în mod conştient, intenţionat, personalitatea umană fiind considerată valoare socială supremă. Acest concept este acceptat mai amplu ca semnificaţie şi mai adecvat pentru cercetarea iniţiată. Deşi formarea comportamentului prosocial constituie preocuparea mai multor cercetători interesaţi de problemele psihopedagogice şi psihosociale ale domeniului educaţiei fizice şi sportului, analiza practicii educaţionale infirmă existenţa unei experienţe marcante atât la nivel ştiinţific, cât şi la nivel de o extinsă şi durabilă aplicare educaţională. Aceste contradicţii generează următoarea problemă de cercetare: include caracteristici ale comportamentului prosocial al studenţilor prin mijloacele educaţiei fizice şi sportului universitar. Scopul cercetării constă în determinarea caracteristicilor comportamentului prosocial la studenţi într-un model didactic experimental, implementat în cadrul educaţiei fizice şi sportului universitar. Obiectivele cercetării: 1. Analiza surselor teoretico-metodologice privind problema comportamentului prosocial. 2. Cercetarea caracteristicilor comportamentului prosocial al studenţilor prin mijloacele educaţiei fizice şi sportului universitar. Metodele de cercetare utilizate au fost: studiul şi analiza cercetărilor psihopedagogice şi psihosociologice, ancheta pe bază de chestionar, metode statistico-matematice, reprezentarea grafică. Organizarea cercetării. Cercetarea a fost organizată în anul universitar 2017-2018, pe un lot de 96 de studenţi din cadrul USEFS, eşantion reprezentativ pentru validarea datelor cercetării. Chestionarul a inclus 9 subiecte cu mai multe modalităţi de răspuns: închise şi deschise, cu variante alternative. În cercetare sunt reprezentate rezultatele studiului privind caracteristicile comportamentului prosocial al studenţilor prin educaţie fizică şi sport. Concluzii: 1. Analiza literaturii psihopedagogice şi psihosociale şi cercetarea experimentală iniţială au demonstrat existenţa mai multor caracteristici ale formării comportamentului prosocial al studenţilor în procesul educaţiei fizice şi sportului. 2. Cadrele didactice şi antrenorii au opinii destul de uniforme privind caracteristicile comportamentului prosocial al studenţilor în procesul educaţiei fizice şi sportului, însă indică faptul că dispun de cunoştinţe modeste privind tehnologiile didactice adecvate şi utilizarea lor în activitatea practică. 3. Majoritatea profesorilor şi antrenorilor chestionaţi consideră oportun de a promova comportamente prosociale la studenţii de educaţie fizică, demonstrând conştientizarea valenţelor pe care educaţia fizică şi sportul le are în formarea şi dezvoltarea personalităţii studenţilor. |
||||||
|