Predarea disciplinelor ciclului evreiesc în liceele din Chișinău cu componenta etnoculturală: starea actuală a problemei
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
443 4
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-17 12:01
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
37.01:39(=411.16) (3)
Fundamentals of education. Theory. Policy etc. (3934)
Cultural anthropology. Ethnography. Customs. Manners. Traditions. Way of life (2219)
SM ISO690:2012
SAMCIUC, Larisa. Predarea disciplinelor ciclului evreiesc în liceele din Chișinău cu componenta etnoculturală: starea actuală a problemei. In: Valorificarea patrimoniului etnocultural: în cercetare şi educaţie, Ed. 6, 30 noiembrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Institutul Patrimoniului Cultural, 2021, Editia 6, p. 31. ISBN 978-9975-3513-9-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea patrimoniului etnocultural
Editia 6, 2021
Conferința "Valorificarea patrimoniului etnocultural în cercetare şi educaţie"
6, Chişinău, Moldova, 30 noiembrie 2021

Predarea disciplinelor ciclului evreiesc în liceele din Chișinău cu componenta etnoculturală: starea actuală a problemei

CZU: 37.01:39(=411.16)

Pag. 31-31

Samciuc Larisa
 
Liceul Tehnologic Resurse Educaţionale şi Training Tehnologic „B.Z. Hertli”, mun. Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 24 decembrie 2021


Rezumat

După proclamarea suveranității Republicii Moldova în anul 1991, conducerea țării a susținut dorința populației evreiești din țară de renaștere națională. Un eveniment important în viața comunității evreiești din Moldova a fost deschiderea la Chișinău, în august 1991, a școlii generale evreiești nr. 22, iar în 1992 – școala evreiască nr. 15. Din 2001, școala evreiască nr. 22, iar din 2005 – școala nr. 15 a început să facă parte din sistemul educațional internațional evreiesc „World ORT”. În anii 2000, școlile evreiești medii au fost transformate în licee: Liceul Tehnologic ORT B.Z. Herțli, Liceul Teoretic Rambam ORT. Ei au păstrat predarea disciplinelor ciclului evreiesc: istoria și tradițiile poporului evreu și ebraică. Predarea acestor discipline este în subordinea Ministerului Educației și Cercetării al Republicii Moldova și Ministerul Educației din Israel, care coordonează predarea disciplinelor ciclului de studiu evreiesc în școli și licee cu o componentă etnoculturală evreiască. Această practică este aplicată și în alte țări membre ale CSI dar și în țările Baltice. Partea israeliană oferă asistență metodologică și consultativă pentru profesori. Pentru a încuraja interesul în rândul elevilor liceelor față de disciplinele ciclului evreiesc, se organizează olimpiade anuale, a căror finală are loc în Israel. Liceele implementează, de asemenea, proiectul „Drumul meu spre Israel”, care vizează studierea de către elevi a diferite perioade din istoria poporului evreu etc. Astfel, liceele evreiești din Chișinău de la începutul anilor ‚90 ai secolului XX continuă să joace un rol important în restaurarea, păstrarea identității naționale și în introducerea elevilor în istoria, limba și tradițiile poporului evreu.

Cuvinte-cheie
licee, componenta etnoculturală, discipline ale ciclului evreiesc.