Creația muzicală românească de sorginte bizantină în perioada 1918–2018
Close
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
434 6
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-06 12:02
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
783.2(498)"1918-2018" (2)
Church music. Sacred music. Religious music (132)
SM ISO690:2012
CHIRCEV, Elena. Creația muzicală românească de sorginte bizantină în perioada 1918–2018. In: Arta , 2021, nr. 2(AAV), pp. 22-31. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.03
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Numărul 2(AAV) / 2021 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Creația muzicală românească de sorginte bizantină în perioada 1918–2018

Romanian musical creation of Bizantine source in the period 1918–2018

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2021.30-2.03
CZU: 783.2(498)"1918-2018"

Pag. 22-31

Chircev Elena
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 22 decembrie 2021


Rezumat

Elaborată în anul în care România comemorează împlinirea a 100 de ani de la desăvârșirea statului național român, lucrarea își propune să realizeze o panoramă a creației muzicale monodice de tradiție bizantină din această perioadă, aparținând psalților români. Deși întreg secolul XX este dominat de valorificarea prin armonizare a melodiilor consacrate din stranele românești, creația muzicală redată cu notația neumatică specifică Bisericii Ortodoxe continuă să existe, dar cu discontinuități. În funcție de schimbările politice intervenite în societatea românească se pot delimita trei perioade distincte ale creației psaltice: a. 1918–1947; b. 1948–1989; c. 1990–2018. Prima perioadă coincide cu ultima fază a procesului de „românire” a cântării bisericești. Cea de a doua corespunde perioadei comuniste și este marcată de hotărârile luate de Partidul Comunist, în privința Bisericii, respectiv de încercarea de uniformizare a muzicii de strană. După 1990, muzica psaltică revine în matca proprie și creația ultimelor două decenii îmbogățește repertoriul cu noi colecții de cântări. Constatăm, așadar, că, pe parcursul unui secol frământat și marcat de schimbările regimului politic, compoziția psaltică înregistrează un hiat în primele decenii ale regimului totalitar, pentru a se îmbogăți, treptat, la început de secol XXI, cu numeroase creații care poartă amprenta specificului românesc.

Written in the year of Romania’s centennial anniversary as a national state, this paper intends to offer a panorama of the monodic music of Byzantine tradition of the period, composed by the Romanian chanters. Although the entire twentieth century was characterized by the harmonization of the already established church chants, the musical works written in neumatic notation specific to the Orthodox Church continue to exist, albeit discontinuously. Based on the political changes that occurred in the Romanian society, three distinct periods of psaltic music creation can be distinguished: a. 1918–1947; b. 1948–1989; c. 1990–2018. The first period coincides with the last stage of the process of “Romanianization” of church chants. The second one corresponds to the communist period and is marked by the Communist Party’s decisions regarding the Church, namely the attempt to standardise the church chants. After 1990, psaltic music regains its position and the compositions of the last two decades enrich its repertoire with new collections of chants. Thus, we can see that in the course of a century marked by political turmoil and changes, psaltic composition went on a hiatus in the first decades of the totalitarian regime, to gradually resurge after 1980, enriched with numerous works bearing a distinct Romanian stamp.

Cuvinte-cheie
centenar 1918–2018, muzica psaltică românească, cântare uniformizată, neume,

centennial 1918-2018, romanian psaltic music, standardized chant, neumes