Dimensiuni ale dezvoltării personale în contextul schimbării sociale
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
259 3
Ultima descărcare din IBN:
2022-11-11 14:07
SM ISO690:2012
CALUSCHI, Mariana. Dimensiuni ale dezvoltării personale în contextul schimbării sociale. In: The contemporary issues of the socio-humanistic sciences: The mentalities of society in transformation, Ed. 6, 11-12 decembrie 2015, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Universitatea Liberă Internațională din Moldova, 2015, Ediția 6, pp. 135-136.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
The contemporary issues of the socio-humanistic sciences
Ediția 6, 2015
Conferința "Preocupări contemporane ale ştiinţelor socio-umane"
6, Chișinău, Moldova, 11-12 decembrie 2015

Dimensiuni ale dezvoltării personale în contextul schimbării sociale

Dimensions of personal developments in the context of social change


Pag. 135-136

Caluschi Mariana
 
Universitatea „Petre Andrei”, Iaşi
 
 
Disponibil în IBN: 4 noiembrie 2021


Rezumat

O societate ce poartă numele cunoașterii conturează și implică cerințe specifice procesului de dezvoltare personală între care integrarea rapidă a rezultatelor progresului științific multidimensional în procesul educațional formativ și al individului începând cu vârstele tinere. Schimbarea socială așa cum o descriu futurologii: J. Naisbitt (1989,2006), Alvin Toffler (1970) și recent elevul său James Canton (2010) etc. este antrenată de factori ce definesc ”viitorul extrem”: viteza, în sensul că ”ritmul schimbării la toate nivelurile și în toate domeniile va fi amețitor, complexitatea, riscul, neprevăzutul etc. Această societate a cunoașterii cere indivizi care să acționeze ca deschizători de drumuri, manageri, inventatori, lideri ce posedă competențe, megaabilități și ”goldability”. Pentru a deveni lider și manager inventator, deschizător de drumuri în aceste timpuri dominate de IT și dezvoltare nanotehnologiilor este nevoie de dezvoltare personală. „Numai acceptând schimbarea personală putem înfrunta provocările la care ne supun schimbările rapide ale lumii de azi”, aprecia Jim Clemmer (1999, p.9) recunoscut specialist în dezvoltare personală continuă. Ca rezultat în procesul dezvoltării personale accentul se pune pe autoformare și reinventare continuă, proiectarea unei cariere, adaptările susținute de sinergia dintre vocație, cerințele schimbării în piața muncii și rezultatele cunoașterii științifice și direcțiile de evoluție ale societăți. Scopul comunicării este de a prezenta un model didactic creativ denumit Modelul Brâncușian elaborat și utilizat de noi în inițierea și antrenarea studenților în procesul individuării și al elaborării unui proiect de dezvoltare personală pe tot parcursul vieții. Sunt discutate principiile modelului didactic Brâncușian, harta dezvoltării personale cu principalele dimensiunii, direcții de acțiune și modalitățile concrete de activare în contextul schimbării sociale.

A society who carries the name of knowledge, shapes and involves specific requirements of the process of personal development including rapid integration of multidimensional scientific progress results in the educational formative of individuals from young ages. Social change as the futurologists J. Naisbitt (1989. 2006), Alvin Toffler (1970) and recently, his pupil James Canton (2010) etc. describe it as trained by factors that define “the extreme future”: speed, meaning that rhythm of change at all levels and in all areas will be staggering, complexity, risk, unexpected etc. This knowledge society requires individuals to act as pioneers, manager inventors, leaders who possess the skills, mega abilities and "gold ability". To become a leader and manager inventor, pioneer in these times dominated by IT and nanotechnology development is personal development needs. “Only accepting the personal change we can face the challenges to which we are subject of rapid changes of today’s world”, assess by Jim Clemmer known specialist in continues personal development. As a result in the personal development process the emphasis is set on the self assessment and continuous reinvention, planning a carrier, adaptations supported by the synergy between vocation, changing labor market requirements and results of scientific knowledge and the directions of society evolution. The purpose of this communication is to present a creative didactic model named “Brâncușian model” used by us in initiation and training of students in the process of individuation and elaboration of a lifelong project of personal development. Also are discussed the principles of the didactic Brâncușian model, the map of personal development with the main dimensions, directions of action and definite ways of activation in the context of social change.

Cuvinte-cheie
dezvoltare personală, schimbare socială, autoformare,

personal development, social change, self-affirming