Genul de concert în creația compozitorului Oleg Negruța în viziunea cercetătorilor
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
315 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-15 08:57
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
[78.071.1+785.6.03](478) (1)
Music (1814)
Instrumental music. Symphonic music. Grouping of instruments. Ensemble music (274)
SM ISO690:2012
COSCIUG (COSTIUC), Tatiana. Genul de concert în creația compozitorului Oleg Negruța în viziunea cercetătorilor. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 23 aprilie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2021, Vol.1, pp. 68-69. ISBN 978-9975-3453-3-0 (PDF); 978-9975-3453-4-7 (PDF).
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale
Vol.1, 2021
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 23 aprilie 2021

Genul de concert în creația compozitorului Oleg Negruța în viziunea cercetătorilor

The concerto genre in the creation of the composer Oleg Negruță in the researchers' vision

CZU: [78.071.1+785.6.03](478)

Pag. 68-69

Cosciug (Costiuc) Tatiana
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 30 septembrie 2021


Cuvinte-cheie
Oleg Negruţa, genul de concert, concert instrumental, concert pentru voce și orchestră


Teza

Evaluând contribuția compozitorilor Republicii Moldova la dezvoltarea genului de concert, putem spune că acesta ocupă unul dintre locurile de frunte în muzica profesionistă. Printre compozitorii moldoveni preocupaţi de dezvoltarea genului de concert și care la ora actuală rămâne a fi autorul cu cel mai mare număr de concerte este Oleg Negruţa. Compozitorul s-a adresat acestui gen pe parcursul întregii sale activități componistice, concertele lui reflectând aproape întreaga paletă a instrumentelor ce fac parte din orchestra simfonică. În palmaresul său găsim 23 de concerte de diferite tipuri, pentru diverse instrumente, precum și un concert pentru voce și orchestră. Deși O. Negruța este cel mai prolific autor de concerte din țara noastră, până în prezent doar unele dintre ele s-au bucurat de atenția cercetătorilor și au fost reflectate în literatura de specialitate. Printre acestea un loc aparte îl ocupă concertele pentru diferite instrumente de suflat. Concertul pentru fagot și orchestră și două concerte pentru clarinet și orchestră (nr. 1 și nr. 2) ale lui O. Negruța au fost analizate de muzicologul Elena Sambriș. Cele trei concerte pentru clarinet și orchestră, toate compuse din dorința compozitorului de a susține cariera solistică a fiului său – clarinetistul Alexandru Negruța, căruia și i-au fost dedicate, au constituit subiectul studiului realizat de tânăra cercetătoare N. Chiciuc și clarinetistul S. Mușat Concertele pentru corn și orchestră au fost examinate de către Dorina Munteanu. Nu au rămas fără atenția cercetătorilor nici concertele pentru instrumentele solistice mai tradiționale – pianul și vioara. Particularitățile structural-compoziționale și unele aspecte ale interpretării ale Concertului nr. 1 pentru vioară și pian au fost examinate de Natalia Negruța, iar Elena Gupalova analizează trăsăturile stilistice și sarcinile interpretative ale Concertului pentru pian și orchestră. O viziune de sinteză asupra evoluției genului concertant în creația compozitorilor din Republica Moldova propune Elena Mironenco. Evident, Oleg Negruța, autorul care a semnat un număr atât de mare de lucrări în acest gen, compunând concerte practic pentru toate instrumentele, ocupă un loc important în acest studiu Potrivit N. Chiciuc, concertele lui Oleg Negruţa nu pretind la descoperirea unor noi orizonturi – în ele, de regulă, predomină trăsăturile tradiţionale ale genului de concert – totuşi, sinteza cu elemente de estradă şi jazz, tematismul atractiv şi sincer şi o permanentă energie emoţională juvenilă şi firească contribuie la succesul lor pe scenă. Şi, deși din postura de ascultător orice concert al compozitorului Oleg Negruţa este uşor perceptibil, în cea de interpret în fiecare dintre ele se întâlnesc destul de multe dificultăţi.