Propaganda comunistă și rezistenţa naţională în cinematografia din RSSM. Studiu de caz: filmul artistic „Omul merge după soare” (1961)
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
439 11
Ultima descărcare din IBN:
2023-07-20 14:56
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43(478)(091) (3)
Recreation. Entertainment. Games. Sport (1700)
SM ISO690:2012
ŞCLEARUC, Sorin. Propaganda comunistă și rezistenţa naţională în cinematografia din RSSM. Studiu de caz: filmul artistic „Omul merge după soare” (1961). In: Identitate şi valori culturale în context European, Ed. 2, 4 iunie 2021, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2021, Ediţia 2, p. 39. ISBN 978-9975-152-11-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Identitate şi valori culturale în context European
Ediţia 2, 2021
Conferința "Identitate şi valori culturale în context European"
2, Chişinău, Moldova, 4 iunie 2021

Propaganda comunistă și rezistenţa naţională în cinematografia din RSSM. Studiu de caz: filmul artistic „Omul merge după soare” (1961)

CZU: 791.43(478)(091)

Pag. 39-39

Şclearuc Sorin
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 8 iunie 2021


Rezumat

În comunicarea de faţă urmează a fi conturată relaţia dintre propaganda comunistă și rezistenţa naţională din RSS Moldovenească prin prisma celebrului caz al filmului artistic „Omul merge după soare”, apărut în 1961 și semnat de către cineaștii Mihail Kalik și Valeriu Gagiu. Autorul are intenţia de a face o succintă descriere a contextului apariţiei filmului și să-i ofere o interpretare metodologică prin optica importanţei acestuia în contextul influenţelor și a presiunii autorităţilor locale de partid asupra sferei culturale din perioadă vizată. Luând în calcul rezonanţa acestei pelicule și nivelul discuţiilor care au urmat la nivel unional, analiza și punerea în discuţie a acestui film este una imperativă. Acţiunea filmului „Omul merge după soare” se rezumă la o singură zi în care eroul principal, un copil pe nume Sandu, vrea să verifice ideea potrivit căreia dacă vei merge după soare, vei înconjura tot globul pământesc și vei ajunge fix în locul de unde ai pornit. Lumea este redata prin prisma viziunii protagonistului, în care ea este reprezentată ca fiind una idealizată, romantizată și plină de speranţă. Pe lângă scenariu inocent, în film pot fi ușor observate o serie de scene care fac referire directă la problemele de ordin social prezente în societatea sovietică dar și aduc în prim plan elemente ale valorilor naţionale românești. Din aceste, dar și din alte considerente, soarta filmului respectiv a fost una complicată, urmată de reacţii dure și presiuni directe din partea autorităţilor comuniste asupra cineaștilor implicaţi în producerea acestui film, care s-a soldat cu interzicerea pentru o perioadă de timp a difuzării peliculei date. Filmul artistic „Omul merge după soare” reprezintă o scânteie importantă în cinematografia din RSS Moldovenească, dat fiind curajul echipei care a stat în culisele acestuia și care, în pofida obstacolelor și a intimidărilor apărute pe parcurs, au realizat un produs emblematic. Realizat în maniera filmului francez, filmul respectiv este considerat ca a fi una dintre primele creaţii sovietice ale „Noului Val”, care a determinat apariţia ulterioară a „filmului poetic” din perioada Dezgheţului lui Hrușciov.