Caracterul ludic al criticii teatrale contemporane din Republica Moldova in / off Internet
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
433 1
Ultima descărcare din IBN:
2021-04-17 20:09
SM ISO690:2012
KHALIL-BUTUCIOC, Dorina. Caracterul ludic al criticii teatrale contemporane din Republica Moldova in / off Internet. In: Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor, Ed. 6, 22-23 mai 2014, Chişinău. Chişinău: Institutul Patrimoniului Cultural al Academiei de Științe a Moldovei, 2014, Ediția 6, pp. 101-102.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor
Ediția 6, 2014
Conferința "Probleme actuale ale arheologiei, etnologiei și studiului artelor"
6, Chişinău, Moldova, 22-23 mai 2014

Caracterul ludic al criticii teatrale contemporane din Republica Moldova in / off Internet


Pag. 101-102

Khalil-Butucioc Dorina
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 13 februarie 2021


Rezumat

Ca şi teatrul contemporan, critica teatrală nu mai operează cu concepte clare, univoce, directe, dar cu turbioane semantice ambigue, plurivocale, ironice etc. Astfel, în era tehnologizării, noile orientări şi procedee teatrale au determinat schimbarea tehnicilor şi a metodelor criticii dramatice, care s-a supus deliberat „straniilor” legi ale postmodernităţii. Într-un studiu anterior, graţie unui joc imaginativ, am analizat corespondenţele şi tangenţele (im)posibile între definiţiile cuvintelor „joc” şi „critică”, inspiraţi de cartea lui J. Huizinga Homo ludens. Acum, folosind exemple din articolele critice apărute atât în publicaţiile de specialitate, cât şi în spaţiul reţelei internaţionale, vom încerca să răspundem la: în ce măsură, unde şi cum îşi folosesc instrumentarul ludic criticii teatrali contemporani din Republica Moldova? Stabilindu-şi propriile reguli ale jocului analitic, critica „mai nouă” îmbracă diverse limbaje şi forme de punere pe hârtie reală sau virtuală: poetice, narative, tehnice, grafice, matematice, culinare („reţete”) etc. Caracterul ludic al discursului critic teatral contemporan se manifestă, deci, la nivel lingvistic, semantic, sintactic prin punctuaţie, jocuri de cuvinte, citate şi parafraze etc. Critica teatrală implică strategii ludice, mergând de la pastişă la ironie, de la intertextualitate la autocitare, de la figurile loviturii la contralovituri, de la ascensiuni la coborâri, de la întrebări la răspunsuri, de le şarade la ... posibile soluţii. E salutabil, iar pentru unii încă discutabil, faptul că, în ultimul timp, distanţa între critică şi artă tinde să dispară, operele, autoreflexive, conţinându-şi propria critică, iar articolele critice obţinând caracteristicile criticii artistice, toate fixându-se ca forme de cultură... Acest statut şi dimensiunea ludică a criticii teatrale contemporane sunt în vogă atât in, cât şi off Internet.