Se vor schimba vreodata lucrurile?
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
467 10
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-03 21:10
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821.135.1.09:1 (7)
Literature of Balkan Romance / Romanic languages (2137)
PHILOSOPHY. PSYCHOLOGY (4766)
SM ISO690:2012
BURLACU, Aurelia. Se vor schimba vreodata lucrurile? In: Viitorul ne aparţine, Ed. 10, 20 mai 2020, Chişinău. Chişinău: Tipogr. "Biotehdesign", 2020, Ediţia 10, T, p. 94. ISBN 978-9975-3389-4-3.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Viitorul ne aparţine
Ediţia 10, T, 2020
Conferința "Viitorul ne aparţine"
10, Chişinău, Moldova, 20 mai 2020

Se vor schimba vreodata lucrurile?

CZU: 821.135.1.09:1

Pag. 94-94

Burlacu Aurelia
 
Universitatea din Bucureşti
 
 
Disponibil în IBN: 29 noiembrie 2020


Rezumat

Omul a trecut, dintotdeauna, prin perioade tumultoase, dar mereu a „răzbit cumva la lumină”. Prin lucrarea de față doresc să aduc în prim-plan faptul că, în literatură, ideea că viitorul ne-ar putea aparține și reprezintă o materie organică, care poate părea o creație a hazardului, a constituit, in nuce, o tematică pe care scriitorii au polemizat-o și fructificat-o în lucrările lor. Pentru început, un prim punct de plecare îl reprezintă opera „Viața lumii” de Miron Costin, primul poem filozofic din întreaga noastră literatură, având drept temă destinul. Așadar, viața omului este o preocupare veche în spațiul românesc și, totuși, Miron Costin vine cu o viziune destul de pesimistă: În lut și în cenușă te prefaci, o, oame. De asemenea, în trilogia „Setea muntelui de seară”, primează atitudinea vizionaristă, personajele fiind într-o continuă luptă cu prezentul. Teatrul lui Sorescu se dorește a fi o operă a eliberării, ci nicidecum a acceptării tacite a sorții nefavorabile. Tragedia „Iona” exemplifică, poate la cel mai înalt nivel, că omul se află într-o continuă luptă. Acest modus vivendi reprezentat alegoric prin tăierea repetată a burților chiților nu devine decât o transliterare a omului de rând care face tot ce îi stă în putință să reușească. În plus, proza lui Dan Coman prezintă un interes deosebit pentru studiul nostru. Anticipăm, încă din titlu, o anumită reținere asupra fenomenului schimbării. Totuși, așa să fie? Construcție postmodernistă, romanul „aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată” reprezintă, de fapt, o suită de schimbări nu numai la nivelul acțiunii și destinelor personajelor, cât și la nivelul structural al scrierii. Sintetizând, am vrut să pun în evidență modul în care elementul schimbării și motivul fortuna labilis sunt reprezentate în literatura română de-a lungul timpului. Se observă o conservare a viziunii: chiar dacă forma (putem spune că) a evoluat, fondul a rămas unul asemănător de la Umanism la Postmodernism

DataCite XML Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'>
<creators>
<creator>
<creatorName>Burlacu, A.</creatorName>
<affiliation>Universitatea din Bucureşti, România</affiliation>
</creator>
</creators>
<titles>
<title xml:lang='ro'>Se vor schimba vreodata lucrurile?</title>
</titles>
<publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher>
<publicationYear>2020</publicationYear>
<relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>978-9975-3389-4-3</relatedIdentifier>
<subjects>
<subject schemeURI='http://udcdata.info/' subjectScheme='UDC'>821.135.1.09:1</subject>
</subjects>
<dates>
<date dateType='Issued'>2020</date>
</dates>
<resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType>
<descriptions>
<description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Omul a trecut, dintotdeauna, prin perioade tumultoase, dar mereu a &bdquo;răzbit cumva la lumină&rdquo;. Prin lucrarea de față doresc să aduc &icirc;n prim-plan faptul că, &icirc;n literatură, ideea că viitorul ne-ar putea aparține și reprezintă o materie organică, care poate părea o creație a hazardului, a constituit, in nuce, o tematică pe care scriitorii au polemizat-o și fructificat-o &icirc;n lucrările lor. Pentru &icirc;nceput, un prim punct de plecare &icirc;l reprezintă opera &bdquo;Viața lumii&rdquo; de Miron Costin, primul poem filozofic din &icirc;ntreaga noastră literatură, av&acirc;nd drept temă destinul. Așadar, viața omului este o preocupare veche &icirc;n spațiul rom&acirc;nesc și, totuși, Miron Costin vine cu o viziune destul de pesimistă: &Icirc;n lut și &icirc;n cenușă te prefaci, o, oame. De asemenea, &icirc;n trilogia &bdquo;Setea muntelui de seară&rdquo;, primează atitudinea vizionaristă, personajele fiind &icirc;ntr-o continuă luptă cu prezentul. Teatrul lui Sorescu se dorește a fi o operă a eliberării, ci nicidecum a acceptării tacite a sorții nefavorabile. Tragedia &bdquo;Iona&rdquo; exemplifică, poate la cel mai &icirc;nalt nivel, că omul se află &icirc;ntr-o continuă luptă. Acest modus vivendi reprezentat alegoric prin tăierea repetată a burților chiților nu devine dec&acirc;t o transliterare a omului de r&acirc;nd care face tot ce &icirc;i stă &icirc;n putință să reușească. &Icirc;n plus, proza lui Dan Coman prezintă un interes deosebit pentru studiul nostru. Anticipăm, &icirc;ncă din titlu, o anumită reținere asupra fenomenului schimbării. Totuși, așa să fie? Construcție postmodernistă, romanul &bdquo;aceste lucruri care nu se vor schimba niciodată&rdquo; reprezintă, de fapt, o suită de schimbări nu numai la nivelul acțiunii și destinelor personajelor, c&acirc;t și la nivelul structural al scrierii. Sintetiz&acirc;nd, am vrut să pun &icirc;n evidență modul &icirc;n care elementul schimbării și motivul fortuna labilis sunt reprezentate &icirc;n literatura rom&acirc;nă de-a lungul timpului. Se observă o conservare a viziunii: chiar dacă forma (putem spune că) a evoluat, fondul a rămas unul asemănător de la Umanism la Postmodernism</p></description>
</descriptions>
<formats>
<format>application/pdf</format>
</formats>
</resource>