Adolescența in mediul tradițional
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
541 20
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-15 13:11
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
392.17/.18 (3)
Customs, manners, usage in private life (269)
SM ISO690:2012
OSADCI, Raisa. Adolescența in mediul tradițional. In: Studii culturale: . Zilele Europene ale Patrimoniului Cultural, Ed. 2, 24 septembrie 2020, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Tipografia "Garomont Studio", 2020, Ediția 2, p. 70. ISBN 978-9975-3358-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studii culturale
Ediția 2, 2020
Simpozionul "Simpozionul naţional de studii culturale"
2, Chişinău, Moldova, 24 septembrie 2020

Adolescența in mediul tradițional

CZU: 392.17/.18

Pag. 70-70

Osadci Raisa
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 11 noiembrie 2020


Rezumat

În mediul tradițional, informația (tezaurul de credințe, cunoștințe, experiențe, reglementări cutumiare etc.) acumulată de-a lungul timpului s-a transmis mereu din generație în generație, acest proces realizându-se în mod practic prin mecanismul transmiterii continuie a informației de la categoriile de vârstă înaintate spre cele tinere, atât prin comunicarea în cadrul instituțiilor tradiționale (claca, șezătoarea, activitățile cetei de feciori, hora, rodina/merinzii, cumetria, nunta, înmormântarea, manifestările tradiționale calendarice etc.), cât și în cadrul vieții cotidiene. Adolescența reprezintă o categorie de vârstă intermediară – între copilărie și tinerețe. Categoria de vârstă a adolescenței cuprinde indivizii (băieți și fete), a căror dezvoltare fizică se află în perioada, când se vădesc începuturile maturizării sexuale până la atingerea gradului de maturitate, ce asigură capacitatea de naștere, asigurare materială și educare a copiilor. În societatea tradițională, nivelul de dezvoltare fizică era pus, de regulă, în corelare cu capacitatea omului de a munci. Copiii începeau să cunoască ABC-urile lumii ce îi înconjoară și învațau a munci, cu prevalare, prin intermediul jocului. Tinerii, împliniți deja sub aspectul maturizării sexuale, se integrau în cetele premaritale masculine sau feminine, care aveau funcții inițiatice, instructive (de cunoaștere spirituală, precum și de cunoaștere a modelelor de comportament feminin și masculin în familie și societate) etc., aceștia intrând în perioada perfecționării măiestriei de a munci, un fapt important, ce îi susținea în concurența premaritală. Adolescenții, ca reprezentanți ai vârstei intermediare între copii și tineri, trebuiau să devină conștienți că fac parte dintr-un anumit grup de gen (demarau practicile tradiționale de înfrățire și însurățire), să învețe datinile neamului și să învețe a munci, cu toată implicarea practică.

Dublin Core Export

<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<oai_dc:dc xmlns:dc='http://purl.org/dc/elements/1.1/' xmlns:oai_dc='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/' xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xsi:schemaLocation='http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc/ http://www.openarchives.org/OAI/2.0/oai_dc.xsd'>
<dc:creator>Osadci, R.</dc:creator>
<dc:date>2020</dc:date>
<dc:description xml:lang='ro'><p>&Icirc;n mediul tradițional, informația (tezaurul de credințe, cunoștințe, experiențe, reglementări cutumiare etc.) acumulată de-a lungul timpului s-a transmis mereu din generație &icirc;n generație, acest proces realiz&acirc;ndu-se &icirc;n mod practic prin mecanismul transmiterii continuie a informației de la categoriile de v&acirc;rstă &icirc;naintate spre cele tinere, at&acirc;t prin comunicarea &icirc;n cadrul instituțiilor tradiționale (claca, șezătoarea, activitățile cetei de feciori, hora, rodina/merinzii, cumetria, nunta, &icirc;nmorm&acirc;ntarea, manifestările tradiționale calendarice etc.), c&acirc;t și &icirc;n cadrul vieții cotidiene. Adolescența reprezintă o categorie de v&acirc;rstă intermediară &ndash; &icirc;ntre copilărie și tinerețe. Categoria de v&acirc;rstă a adolescenței cuprinde indivizii (băieți și fete), a căror dezvoltare fizică se află &icirc;n perioada, c&acirc;nd se vădesc &icirc;nceputurile maturizării sexuale p&acirc;nă la atingerea gradului de maturitate, ce asigură capacitatea de naștere, asigurare materială și educare a copiilor. &Icirc;n societatea tradițională, nivelul de dezvoltare fizică era pus, de regulă, &icirc;n corelare cu capacitatea omului de a munci. Copiii &icirc;ncepeau să cunoască ABC-urile lumii ce &icirc;i &icirc;nconjoară și &icirc;nvațau a munci, cu prevalare, prin intermediul jocului. Tinerii, &icirc;mpliniți deja sub aspectul maturizării sexuale, se integrau &icirc;n cetele premaritale masculine sau feminine, care aveau funcții inițiatice, instructive (de cunoaștere spirituală, precum și de cunoaștere a modelelor de comportament feminin și masculin &icirc;n familie și societate) etc., aceștia intr&acirc;nd &icirc;n perioada perfecționării măiestriei de a munci, un fapt important, ce &icirc;i susținea &icirc;n concurența premaritală. Adolescenții, ca reprezentanți ai v&acirc;rstei intermediare &icirc;ntre copii și tineri, trebuiau să devină conștienți că fac parte dintr-un anumit grup de gen (demarau practicile tradiționale de &icirc;nfrățire și &icirc;nsurățire), să &icirc;nvețe datinile neamului și să &icirc;nvețe a munci, cu toată implicarea practică.</p></dc:description>
<dc:source>Studii culturale (Ediția 2) 70-70</dc:source>
<dc:title>Adolescența in mediul tradițional</dc:title>
<dc:type>info:eu-repo/semantics/article</dc:type>
</oai_dc:dc>