,,A doua şansă la viaţă” – oportunităţi de reciclare şi reutilizare pentru un viitor asigurat
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
885 73
Ultima descărcare din IBN:
2024-05-22 15:18
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
372.8574 (9)
Education (14659)
SM ISO690:2012
DICUSAR, Mariana, MORARI, Valentina. ,,A doua şansă la viaţă” – oportunităţi de reciclare şi reutilizare pentru un viitor asigurat. In: Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă: consacrată jubileului "90 de ani ai Facultăţii Biologie şi Chimie, 21-22 martie 2020, Chişinău. Chişinău: Tipografia Universităţii de Stat din Tiraspol, 2020, Vol.2, pp. 174-176. ISBN 978-9975-76-308-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă
Vol.2, 2020
Conferința "Instruire prin cercetare pentru o societate prosperă"
Chişinău, Moldova, 21-22 martie 2020

,,A doua şansă la viaţă” – oportunităţi de reciclare şi reutilizare pentru un viitor asigurat

CZU: 372.8574

Pag. 174-176

Dicusar Mariana, Morari Valentina
 
Liceul Teoretic Mălăieşti, s. Mălăieşti, r-nul Criuleni
 
 
Disponibil în IBN: 21 iulie 2020


Rezumat

 Introducere  De ce reciclare şi reutilizare? Am ales să abordăm acest subiect, deoarece poluarea mediului cu deşeuri, PET-uri, ambalaje, etc.  şi încetinirea dezvoltării durabile reprezintă o problemă de actualitate cu un puternic impact asupra societăţii, colectarea şi refolosirea deşeurilor fiind percepută de locuitori, în urma unui sondaj realizat la nivel local, ca una dintre elementele-cheie în asigurarea unor condiţii de trai decente. În urma cercetării şi analizării acestor indici am decis să identificăm soluţii durabile şi eficiente, iar în urma cercetării diverselor surse, dorim să aducem la cunoştinţă şi să implementăm diverse metode de reutilizare a deşeurilor provenite din diverse surse; în vederea susţinerii acestui subiect noi înşine am realizat un experiment de reutilizare şi am dedus mai multe efecte pozitive. Scopul proiectului 1. Identificarea şi aplicarea unor alternative atât în scop ecologic, cât şi economic; 2. Identificarea problemelor de risc şi soluţiilor cu privire la poluarea mediului ambiant cu deşeuri care pot fi reutilizate. Obiectivele proiectului 1. Cercetarea structurii şi Proprietăţilor fizico-chimice a obiectelor care urmează a fi reutilizate; 2. Identificarea metodelor de reutilizare conform materialului sşi proproietăţilor acestuia; 3. Realizarea a câte cel putin 10 exemplare de noi obiecte cu diferite destinaţii (jucării, obiecte decorative, etc.); 4. Reciclarea a câte cel puţin 10 kg de materiale de natură diferită (hârtie, plastic, metal); 5. Promovarea comportamentului responsabil. Metodele utilizate în cercetare: Calculul statistic; Elaborarea unor chestionare la nivel de instituţie, la care au participat 200 elevi, după care am identificat anume probleme cu privire la deşeuri; Cercetare ştiinţifică, în care am identificat proprietăţile fizico-chimice ale materialelor reciclabile şi oportunităţile de reciclare ale lor; Analiză comparativă; Prelucrarea datelor; Cercetarea surselor veridice şi actuale. Activităţi planificate şi realizate în cadrul proiectului. Deşurile nu reprezintă doar o problemă de mediu, ci şi o pierdere economică. Cum putem modifica modul în care producem şi consumăm, în aşa fel încât să producem mai putine deşeuri, utilizându-le, în acelaşi timp, ca resursă? Reciclarea, de asemenea, are avantajul reducerii emisiei gazelor cu efect de seră (CO2, SO2), avantajul economic fiind prin reutilizarea acestora, în loc de achiziţionarea altelor noi, iar altele, prin digestia anaerobă pot servi chiar ca îngrăşăminte. În urma prelucrării datelor unor chestionare realizate la nivel de instituţie, am sesizat problema utilizării neraţionale a deşeurilor ca problemă strigentă ce necesită soluţionare. Ulterior, după cercetarea diverselor surse media am elaborat un plan de acţiune ce urmarea un grup-ţintă de cel puţin 250 persoane. Planul de acţiune consta în colectarea deşeurilor produse de şcoală şi de asemenea cu ajutorul elevilor şi personalului şcolii am colectat maculatură, hârtie, plastic, sticle, materiale textile şi alte materiale reutilizabile, cercetând prosibilităţile de reciclare. Astfel, am implicat elevii şcolii şi au fost confectţionate diverse obiecte decorative (scaune din sticle şi materiale textile uzate, suporturi pentru creioane, flori decorative, etc). Astfel, am refolosit deşeurile în loc să le aruncăm, aducând beneficii mediului: am conservat resursele şi am redus spaţiile de depozitare. De asemenea, studiind diverse surse am sesizat digestia anaerobă (metodă de tratare a deşeurilor care implică trecerea printr-un proces de descompunere biologică a deşeurilor biodegradabile în condiţii controlate) ca alternativă deşeurilor biodegradabile de reducere a efectelor negative a poluării cu deşeuri. Digestia anaerobă ar  fi o alternativă excelentă de transformare a deşeurilor în biogaz şi îngrăşăminte, compost care va fi aplicat la sporirea fertilităţii solului şi vegetaţiei naturale din parcul Liceului.CONCLUZII ŞI IMPORTANŢĂ În urma analizării datelor prelucrate şi a rezultatelor obţinute se denotă importanţa acestei cercetări: deşeurile folosite neraţional au efecte negative atât ecologice, cât şi economice. Astfel, problema conservării resurselor necesită strategii de soluţionare, printre care o alternativă ar fi reutilizarea şi reciclarea deşeurilor, putând fi create altele noi fără prea mult efort, principalul avantaj fiind accesibilitatea. Astfel, noţiunea de accesibilitate ne demonstrează că reutilizarea este o strategie pentru viitor şi fiecare dintre noi poate participa la acest proces. Acest proces ştiinţific ne demonstrează că deşeurile sunt o resursă, nu o problemă, iar rezultatele vorbesc de la sine.