Primele filme autohtone dedicate unor personalități remarcabile
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
554 7
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-12 03:14
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
791.43.041(478) (2)
Recreation. Entertainment. Games. Sport (1745)
SM ISO690:2012
OLĂRESCU, Dumitru. Primele filme autohtone dedicate unor personalități remarcabile. In: Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare, Ed. 12, 28-29 mai 2020, Chișinău. Chișinău: Institutul Patrimoniului Cultural, 2020, Ediția 12, p. 57. ISBN 978-9975-84-123-8. DOI: https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356339
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare
Ediția 12, 2020
Conferința "Patrimoniul cultural: cercetare, valorificare, promovare"
12, Chișinău, Moldova, 28-29 mai 2020

Primele filme autohtone dedicate unor personalități remarcabile

DOI:https://doi.org/10.6084/m9.figshare.12356339
CZU: 791.43.041(478)

Pag. 57-57

Olărescu Dumitru
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 13 iulie 2020


Rezumat

Sursele bibliografice, filmografiile și spectacologiile lumii demonstrează frecvența literaturii biografice, a memoriilor, a spectacolelor și a filmelor, consacrate personalităților exponențiale din cele mai diverse domenii ale vieții. Din perspectiva psihologică acest fenomen poate fi motivat prin faptul că omul, regăsindu-se într-un erou biografic, trăiește, fie temporar, într-un alter ego, care îi favorizează anumite iluzii, idealuri, efecte purificatorii. De aceea toate filmografiile lumii conțin numeroase filme documentare și de ficțiune dedicate personalităților notorii. La studioul „Moldova-film” galeria de filme istorico-biografice a fost inaugurată în 1961 cu filmul Legendarul comandant de armată (regizor Alexandr Litvin) - un elogiu dedicat lui Grigori Kotovski. Apoi au urmat trei filme despre unii militanți ai mișcării comuniste ilegale din Basarabia și România: Piedestalul (regizor Feodor Bocănescu) despre Pavel Tkacenko, Dosarul Elenei Sârbu (regizor Vsevolod Egorov) și Curierul de partid (regizor Olga Ulițki), dedicat Tamarei Kruciok. Toate aceste lucrări sunt concepute într-o tonalitate ridicată și gratuit elogioasă. În contextul timpurilor respective a prezentat interes lansarea pe ecrane a două filme istorico-biografice Iona Iakir (regizor Olga Ulițki) și Comandantul de armată de rangul întâi (regizor Boris Vieru), consacrate destinelor dramatice ale pământenilor noștri, eroilor Primului Război Mondial, comandanților de armată, Ion Iakir și Ivan Fedko, ambii executați din ordinul lui Stalin. Dacă facem o anumită abstracție de ideologizarea, uneori excesivă, a acestor filme, putem aprecia funcțiile lor cognitive, istorice și cea de conservare a imaginii martorilor vii, a cadrelor de cronică cinematografică cu evenimente importante din destinul civilizației noastre.