Inteligența emoțională și reziliența la tineri
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
1377 161
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-18 15:17
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.9-053.6:303.4+316.6 (1)
Psychology (3511)
Methods of the social sciences (177)
Social psychology (1001)
SM ISO690:2012
ȚÎCU, Crina. Inteligența emoțională și reziliența la tineri. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 251-252. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Inteligența emoțională și reziliența la tineri

CZU: 159.9-053.6:303.4+316.6

Pag. 251-252

Țîcu Crina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Din cele mai vechi timpuri, oamenii erau nevoiți să se confrunte cu mul­tiple situații stresante și traumatizante. În trecut, aceștia erau im­pli­ca­ți în lupta pentru supraviețuire (apărarea de animale sălbatice, invazii, răz­boaie ș.a.). În societatea actuală, inteligența emoțională și reziliența re­prezintă două abilități-cheie, în ceea ce privește adaptarea la stres și re­venirea după evenimentele traumatice. În perioada tine­re­ții, când are loc trecerea de la adolescență spre vârsta de adult, per­so­na­litatea umană se definitivează, apărând necesitatea de a dezvolta cele două abilități men­ționate în vederea unei capacități bune de adap­tare la solicitări și ex­periențe adverse ce survin în viața de zi cu zi.Cele două variabile au fost cercetate separat, atât de către nume de re­ferință din spațiul românesc, cât și de peste hotare. De studiul in­teligenței emoționale s-au ocupat autori, precum Daniel Goleman, Mi­ha­ela Roco et al., iar conceptul de reziliență a fost studiat de Al Siebert, Șer­ban Ionescu, Ana Muntean și Anca Munteanu et al. Cercetarea noa­stră vine să aducă noutate prin cercetarea împreună a celor două va­ria­bi­le – inteligență emoțională și reziliență.Inteligența emoțională implică: abilitatea de a percepe cât mai corect emo­țiile și de a le exprima, abilitatea de a accede sau de a ge­nera sen­ti­me­nte, atunci când ele facilitează gândirea și abilitatea de a cunoaște și de a înțelege emoțiile și de a le regulariza pentru a pro­mo­va dezvoltarea emo­țională și intelectuală [Mayer și Salovey, apud 3].Reziliența reprezintă o bună capacitate de adaptare, manifestată în tre­cutul sau în prezentul individului, în confruntarea cu riscurile și adversitățile [Ionescu, apud 2]. Scopul cercetării este determinarea re­la­­ției dintre inteligența emoțională și reziliență la tineri. Înaintăm ipo­te­­za că există o relație între inteligența emoțională și reziliență la tineri.În cercetare, am utilizat metode teoretice: analiza literaturii de spe­cia­litate; sinteza și sistematizarea informației teoretice și metode em­pi­rice: Testul pentru inteligența emoțională adaptat de Mihaela Roco du­pă Bar-On și Goleman – varianta destinată tinerilor și adulților și Tes­tul pentru evaluarea nivelului de reziliență de Al Siebert.Lotul experimental a fost constituit din 30 de tineri, cu vârsta cu­p­ri­n­­­să între 21 și 25 de ani, studenți cu frecvență la zi în cadrul USM.Pentru verificarea ipotezei, am apelat la formula de calcul a co­re­la­ți­ei Bravais-Pearson. Astfel, între variabilele inteligență emoțională și re­ziliență, am obținut o corelație de r = 0,24, ceea ce indică o corelație sem­nificativă (medie) pentru p=0,05. De aici reiese faptul că între in­te­li­gența emoțională și reziliență la tineri există o relație direct pro­por­țio­na­lă, rezultat ce ne confirmă ipoteza înaintată.Putem concluziona astfel că acele abilități componente ale in­te­li­gen­țe­i emoționale evidențiate de autori (cunoașterea propriilor emoții, op­ti­mism, asertivitate, flexibilitate ș.a.) au influență asupra capacității su­b­i­e­cților evaluați de a rezilia în urma unor evenimente stresante și de a de­­păși obstacolele de zi cu zi.Dezvoltarea inteligenței emoționale la tineri va influența pozitiv și ca­pacitatea tinerilor de a rezilia în urma anumitor adversități petrecute cu ei.