Incursiuni în inconștientul colectiv: arhetipurile lui Jung
Close
Articolul precedent
Articolul urmator
1179 79
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-02 04:44
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
159.964.2:615 (1)
Psychology (3510)
Pharmacology. Therapeutics. Toxicology (1608)
SM ISO690:2012
SIREȚANU, Valeria. Incursiuni în inconștientul colectiv: arhetipurile lui Jung. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 239-241. ISBN 978-9975-142-89-2.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 24, Vol.1, 2020
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020

Incursiuni în inconștientul colectiv: arhetipurile lui Jung

CZU: 159.964.2:615

Pag. 239-241

Sirețanu Valeria
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 7 mai 2020


Rezumat

Imaginile arhetipale au fost descrise ca un proces de confruntare a Eu­­lui cu conținuturile inconștientului. Altfel spus, prin imaginile ar­he­ti­pale, un anumit mesaj din inconștient este transmis Eului conștient.Potrivit lui C. Jung, arhetipurile formează predominanțele stru­ctu­ra­le ale psihicului. Jung a mai spus că arhetipurile sunt singura metodă cu­noscută până acum de a pătrunde în inconștient [2, p. 44].El con­si­de­ra că miturile şi poveștile universale păstrează teme care re­­a­par pre­tu­tindeni și rămân în inconștientul colectiv al oamenilor din în­treaga lu­me [1, p. 51]. Arhetipul este vid, nu are un conținut de­te­r­mi­n­at decât în momentul în care devine conștient, adică arhetipurile pot fi com­pa­ra­te cu instinctele biologice de fapt și pot fi recunoscute doar în momentele când se activează. Idei despre arhetipuri găsim și la Platon, care s-a referit la șabloane preexistente, imagini primordiale și des­pre care credea că se reflectă în lumea materială a obiectelor în forme.Forma, de exemplu a frumuseții, este un arhetip, dar poate avea mai mu­lte manifestări: o femeie frumoasă, o floare frumoasă, un tei frumos; ace­stea fiind deja imagini arhetipale [3, p.3].Câteva arhetipuri clasice descrise de C. Jung sunt umbra, anima și ani­mus. Simplu spus, umbra este acea parte din noi care nu prea ne pla­ce și ne este greu să o acceptăm ca fiind a noastră. Sunt acele ca­lități ca: in­­vidie, mândrie, gelozie, naivitate etc. pe care noi refuzăm să le ac­ce­p­tăm în noi, încât aceste trăsături se ascund în așa-zisa umbră.După acest principiu funcționează și arhetipurile, care sunt tot un fel de umbre neconștientizate ale noastre [2, p. 62]. Teme arhetipale com­p­le­­xe în povestea Fata babei și fata moșneagului.Povestea Fata babei și fata moșneagului, a lui Ion Creangă, este un ex­­emplu a două teme arhetipale foarte complexe: fata bună și fata rea; do­uă arhetipuri care înfățișează și oglindesc destul de bine anumite cre­­­di­nțe și stereotipuri ale neamului nostru. Fata moșneagului este des­crisă pre­­cum: cuminte, muncitoare, dorește puțin, ajută vietățile din pădure, este răbdătoare, calmă – calități care ne sunt sugerate pre­cum ca fiind pozitive. Fata babei însă nu vrea să muncească, este ne­răb­dătoare, tiranică cu viețuitoarele din jur, își dorește foarte multe, este egoistă, „se uită la ea în oglindă toată ziua” – calități care ne sunt pre­zentate în poveste precum că ar fi negative. Autorul nu prea lasă loc de interpretări între aceste două personaje, fata babei este per­so­na­jul total negativ care sfârșește prin a fi mâncată de balauri, iar fata moșneagului personajul total pozitiv, cu un final fericit. Astfel, are loc împărțirea între bine și rău, o separare brutală, totală, între calități po­zi­tive și negative.Cu toate acestea, în inconștientul nostru nu există această separare în­­tre bine și rău. Potrivit lui Jung, în inconștient, binele și răul sunt in­ter­­conectate, formând un tot întreg. O idee importantă pentru în­țe­le­ge­rea acestei opoziții între bine și rău este ceea ce Jung a numit The Op­po­­sing Self, adică Sinele Opus: Selful, Sinele, funcționează ca o uniu­ne de contrarii opuse, iar din integrarea acestor opoziții în conștiința umană re­iese experiența [2, p. 15]. Astfel, fata babei și fata moș­nea­gu­lui sunt de fapt două manifestări contrare ale aceleiași persoane. O analiză jun­gi­a­­nă a acestor două personaje ar spune că fata babei, cea rea și leneșă, es­­te umbra, iar fata moșneagului – partea luminoasă a Sinelui, fetele fi­­ind însă aceeași persoană.În poveste, umbra și lumina au o existență separată. Potrivit lui Jung în­să, binele și răul, frumosul și urâtul, creează de fapt echilibrul și ar­mo­nia atunci când sunt integrate în psihicul uman.Din poveste se pot deduce de asemenea anumite credințe (valori) ca­racteristice neamului nostru:ü pentru a primi mai mult trebuie să dorești puțin;ü ca să primești ceva trebuie să fii modestă, harnică;ü dacă vei vrea prea multe nu vei primi nimic;ü în primul rând, ai grijă de alții și mai apoi de tine;ü de la viață trebuie mereu să-ți iei singur (fata babei);ü nu merită să ajuți pe nimeni fiindcă nu vei primi nimic înapoi (fata babei);ü fiecare are grijă mai întâi de sine și apoi de ceilalți (fata babei).Povestea încearcă să sugereze că, dacă te comporți ca și fata moș­nea­gului, vei avea un final fericit, iar dacă ești asemenea fetei babei, vei sfâ­rși rău. Din perspectiva arhetipurilor, această morală este de fapt gre­și­tă, deoarece cu toții avem o „fată a babei” și o „fată a moș­nea­gului” în psihicul nostru. Dacă excludem fata rea și nu știm a spu­ne NU, atunci câ­nd cineva profită de bunătatea noastră, de exemplu, sau întrece anu­mi­te limite, putem să nu mai avem energie pentru prop­ria persoană, iar da­că vorbim de mediul social sau job, riscăm să ajun­gem la extenuare.În concluzie, conform teoriei jungiene, cu toții suntem influențați de arhetipuri, care sunt de fapt rolurile pe care le jucăm în viață: rolul de mamă, de fiică, de fată bună, de fată rea, de profesionist, de rebel, vic­timă, agresor etc. De cele mai multe ori, arhetipurile nu sunt con­ști­en­tizate. Psihologia analitică jungiana oferă posibilitatea, prin terapie, de identificare a lor și de descoperire a Sinelui adevărat.