Articolul precedent |
Articolul urmator |
1179 79 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-04-02 04:44 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
159.964.2:615 (1) |
Psychology (3510) |
Pharmacology. Therapeutics. Toxicology (1608) |
SM ISO690:2012 SIREȚANU, Valeria. Incursiuni în inconștientul colectiv: arhetipurile lui Jung. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 239-241. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 159.964.2:615 | ||||||
Pag. 239-241 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Imaginile arhetipale au fost descrise ca un proces de confruntare a Eului cu conținuturile inconștientului. Altfel spus, prin imaginile arhetipale, un anumit mesaj din inconștient este transmis Eului conștient.Potrivit lui C. Jung, arhetipurile formează predominanțele structurale ale psihicului. Jung a mai spus că arhetipurile sunt singura metodă cunoscută până acum de a pătrunde în inconștient [2, p. 44].El considera că miturile şi poveștile universale păstrează teme care reapar pretutindeni și rămân în inconștientul colectiv al oamenilor din întreaga lume [1, p. 51]. Arhetipul este vid, nu are un conținut determinat decât în momentul în care devine conștient, adică arhetipurile pot fi comparate cu instinctele biologice de fapt și pot fi recunoscute doar în momentele când se activează. Idei despre arhetipuri găsim și la Platon, care s-a referit la șabloane preexistente, imagini primordiale și despre care credea că se reflectă în lumea materială a obiectelor în forme.Forma, de exemplu a frumuseții, este un arhetip, dar poate avea mai multe manifestări: o femeie frumoasă, o floare frumoasă, un tei frumos; acestea fiind deja imagini arhetipale [3, p.3].Câteva arhetipuri clasice descrise de C. Jung sunt umbra, anima și animus. Simplu spus, umbra este acea parte din noi care nu prea ne place și ne este greu să o acceptăm ca fiind a noastră. Sunt acele calități ca: invidie, mândrie, gelozie, naivitate etc. pe care noi refuzăm să le acceptăm în noi, încât aceste trăsături se ascund în așa-zisa umbră.După acest principiu funcționează și arhetipurile, care sunt tot un fel de umbre neconștientizate ale noastre [2, p. 62]. Teme arhetipale complexe în povestea Fata babei și fata moșneagului.Povestea Fata babei și fata moșneagului, a lui Ion Creangă, este un exemplu a două teme arhetipale foarte complexe: fata bună și fata rea; două arhetipuri care înfățișează și oglindesc destul de bine anumite credințe și stereotipuri ale neamului nostru. Fata moșneagului este descrisă precum: cuminte, muncitoare, dorește puțin, ajută vietățile din pădure, este răbdătoare, calmă – calități care ne sunt sugerate precum ca fiind pozitive. Fata babei însă nu vrea să muncească, este nerăbdătoare, tiranică cu viețuitoarele din jur, își dorește foarte multe, este egoistă, „se uită la ea în oglindă toată ziua” – calități care ne sunt prezentate în poveste precum că ar fi negative. Autorul nu prea lasă loc de interpretări între aceste două personaje, fata babei este personajul total negativ care sfârșește prin a fi mâncată de balauri, iar fata moșneagului personajul total pozitiv, cu un final fericit. Astfel, are loc împărțirea între bine și rău, o separare brutală, totală, între calități pozitive și negative.Cu toate acestea, în inconștientul nostru nu există această separare între bine și rău. Potrivit lui Jung, în inconștient, binele și răul sunt interconectate, formând un tot întreg. O idee importantă pentru înțelegerea acestei opoziții între bine și rău este ceea ce Jung a numit The Opposing Self, adică Sinele Opus: Selful, Sinele, funcționează ca o uniune de contrarii opuse, iar din integrarea acestor opoziții în conștiința umană reiese experiența [2, p. 15]. Astfel, fata babei și fata moșneagului sunt de fapt două manifestări contrare ale aceleiași persoane. O analiză jungiană a acestor două personaje ar spune că fata babei, cea rea și leneșă, este umbra, iar fata moșneagului – partea luminoasă a Sinelui, fetele fiind însă aceeași persoană.În poveste, umbra și lumina au o existență separată. Potrivit lui Jung însă, binele și răul, frumosul și urâtul, creează de fapt echilibrul și armonia atunci când sunt integrate în psihicul uman.Din poveste se pot deduce de asemenea anumite credințe (valori) caracteristice neamului nostru:ü pentru a primi mai mult trebuie să dorești puțin;ü ca să primești ceva trebuie să fii modestă, harnică;ü dacă vei vrea prea multe nu vei primi nimic;ü în primul rând, ai grijă de alții și mai apoi de tine;ü de la viață trebuie mereu să-ți iei singur (fata babei);ü nu merită să ajuți pe nimeni fiindcă nu vei primi nimic înapoi (fata babei);ü fiecare are grijă mai întâi de sine și apoi de ceilalți (fata babei).Povestea încearcă să sugereze că, dacă te comporți ca și fata moșneagului, vei avea un final fericit, iar dacă ești asemenea fetei babei, vei sfârși rău. Din perspectiva arhetipurilor, această morală este de fapt greșită, deoarece cu toții avem o „fată a babei” și o „fată a moșneagului” în psihicul nostru. Dacă excludem fata rea și nu știm a spune NU, atunci când cineva profită de bunătatea noastră, de exemplu, sau întrece anumite limite, putem să nu mai avem energie pentru propria persoană, iar dacă vorbim de mediul social sau job, riscăm să ajungem la extenuare.În concluzie, conform teoriei jungiene, cu toții suntem influențați de arhetipuri, care sunt de fapt rolurile pe care le jucăm în viață: rolul de mamă, de fiică, de fată bună, de fată rea, de profesionist, de rebel, victimă, agresor etc. De cele mai multe ori, arhetipurile nu sunt conștientizate. Psihologia analitică jungiana oferă posibilitatea, prin terapie, de identificare a lor și de descoperire a Sinelui adevărat. |
||||||
|