Articolul precedent |
Articolul urmator |
818 53 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-06-07 06:35 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
336.717.1:004.738.5 (1) |
Money. Monetary system. Banking. Stock exchanges (787) |
Computer communication. Computer networks (535) |
SM ISO690:2012 PENU (BALAN), Tatiana. Metode de securitate a platilor electronice. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 24, 15 februarie 2020, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2020, Ediția 24, Vol.1, pp. 126-128. ISBN 978-9975-142-89-2. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești Ediția 24, Vol.1, 2020 |
||||||
Sesiunea "Sesiune naţională de comunicări ştiinţifice studenţeşti" 24, Chișinău, Moldova, 15 februarie 2020 | ||||||
|
||||||
CZU: 336.717.1:004.738.5 | ||||||
Pag. 126-128 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Inovaţia tehnologică şi concurenţa între organizaţiile bancare existente au permis unei game mai mari de produse şi servicii bancare să devină accesibile prin intermediul internetului. Dezvoltarea rapidă a posibilităților oferite de sistemul bancar prezintă nu numai beneficia, dar și riscuri [1]. Cei din sistemul bancar recunosc acest fapt și încearcă să gestioneze activitățile lor într-o manieră prudentă, în funcţie de caracteristicile fundamentale şi provocările parvenite pe piața contemporană.În urma cercetării, noutatea științifică se conturează în expunearea celor mai noi tipuri de fraudă, având drept scop cercetarea metodelor de securitate a inovațiilor în domeniul bancar.La nivel internațional, fraudele bancare, un fenomen tot mai des întâlnit, cauzează pagube de milioane de dolari în fiecare oră. Persoanele fizice deținătoare de carduri și conturi bancare au cel mai mult de suferit de pe urma incidentelor de acest fel, iar cel mai des rămân fără lichidități. Așadar, cele mai noi tipuri de fraudă întâlnite sunt: phishing-ul, skimming-ul, interpretarea email-urilor, malware, inginerie socială.Cu o atenție deosebită autorul accentuează tipul de fraudă ingineria socială. Unele dintre cele mai eficiente atacuri cibernetice vizează oameni. Ingineria socială este o formă de manipulare în care atacatorii imit o sursă de încredere pentru a convinge oamenii să îndeplinească anumite sarcini dorite de infractor. Funcționează astfel: în primul rând, un atacator va suna sau va trimite un e-mail la un birou de asistență și se dă drept țintă. Va spune că și-a uitat parola și, de obicei, va contura o poveste credibilă în acest sens. Analizând datele statistice, putem constata că nu este de mirare că prevalența acestor atacuri este foarte mare și crește tot timpul. În 2017, 76% dintre profesioniștii din domeniul securității informației au fost vizați de atacuri de inginerie socială prin telefon sau e-mail. În 2018, această cifră a sărit la 83%. Unul dintre cei mai cunoscuți ingineri sociali din istorie este Kevin Mitnik. Kevin Mitnik susține că este mai ușor să obții o parolă prin fraudă decât să încerci să spargi un sistem de securitate [3].Conform rezultatelor oferite de către Banca Centrală Europeană privind tranzacțiile frauduloase în anul 2019, avem următoarele rezultate: 73% din valoarea tranzacțiilor frauduloase au fost efectuate fără card (card-not-present), precum plățile pe internet sau telefon, 19% dintre tranzacții la terminalele POS, iar 8% dintre acestea la ATM-uri. De altfel, se constată o creștere a fraudelor efectuate în absența cardului fizic, față de cele cu card [4].Pentru a putea preveni și înlătura posibilitățile atacurilor frauduloase în domeniul bancar, poate fi propusă utilizarea metodelor de securitate. Termenul de „inteligenţă artificială”, cum a afirmat Raymond Kurzweil, un pionier în domeniul inteligenței artificiale, este „arta de a crea mașini care să îndeplinească funcții care ar necesita inteligență dacă ar fi îndeplinite de oameni” [2]. Inteligența artificială (IA) se referă la sisteme sau la maşini care imit inteligenţa umană, pentru a efectua diverse activităţi şi care se pot îmbunătăţi pe baza informaţiilor pe care le colectează. Câteva exemple: Boţii de chat utilizează IA pentru a înţelege mai repede problemele clienţilor şi pentru a oferi răspunsuri mai eficiente. Asistenţii inteligenţi utilizează IA pentru a analiza informaţiile esenţiale din seturile de date mari de text, pentru a îmbunătăţi programarea.În Republica Moldova, acest tip de securitate este folosit de către B.C. Victoriabank prin sistemul open way grup. Acest sistem înregistrează ansamblul tranzacțiilor efectuate de către client de pe contul său, în momentul în care are loc efectuarea unei plăți în valoare mai mare comparativ cu cele precedente atunci sistemul acționează, iar prin acumularea mai multor informații despre tranzacția suspectă se acceptă sau respinge efectuarea plății.În concluzie, menţionăm că este necesar de a cere de la tehnologie un flux informaţional care va contribui la îmbunătăţirea și securizarea serviciilor bancare, dar şi la implementarea unor sisteme noi pe piaţa bancară, care ar contribui la prevenirea riscurilor. Experienţa internaţională în domeniu va oferi posibilitatea sistemului bancar din Republica Moldova să se dezvolte în aşa fel ca activitatea acestuia să fie plăcută, în primul rând, pentru client, deoarece clientul va avea încredere în acea bancă care îi va oferi securitate la nivelul cel mai înalt pentru el. |
||||||
|