Hans Robert Jauss: principalele concepte ale esteticii receptării
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1546 160
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-24 11:37
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
801.73+82:111.852 (1)
Вспомогательные филологические дисциплины (73)
Литература. Литературоведение (3495)
Метафизика (121)
SM ISO690:2012
DEMENTIEVA, Diana. Hans Robert Jauss: principalele concepte ale esteticii receptării. In: Dialogica, revista de studii culturale si literatura, 2019, nr. 3, pp. 69-79. ISSN 2587-3695. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3549745
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Dialogica, revista de studii culturale si literatura
Numărul 3 / 2019 / ISSN 2587-3695 /ISSNe 1857-2537

Hans Robert Jauss: principalele concepte ale esteticii receptării

Hans Robert Jauss: The Main Concepts of the Aesthetic of Reception

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.3549745
CZU: 801.73+82:111.852

Pag. 69-79

Dementieva Diana
 
Universitatea de Stat „Dimitrie Cantemir”
 
 
Disponibil în IBN: 28 decembrie 2019


Rezumat

Textul analizează într-o formulă sintetizatoare principalele aspecte ale „esteticii receptării” a lui Hans Robert Jauss. Acum mai bine de 50 de ani, contextul științific, cultural, dar și socio-politic din Occident a determinat un deosebit interes față de fenomenul receptării. Meritul „schimbării de paradigmă” le revine membrilor Școlii de la Konstanz, condusă de „părintele” esteticii receptării, Hans Robert Jauss. Principalele concepte ale esteticianului german – „orizont de așteptare” și „experiență estetică” – reevaluează raportul literaturii cu istoria și societatea, justifică implicația receptorului la actualizarea, valorificarea și crearea sensului operei literare, definește natura raportului cooperativ: autor–operă–cititor. Demersul are ca scop informarea, argumentarea, precum și sensibilizarea comunităților științifice românești și internaționale cu privire la actualitatea și importanța studiului aplicat asupra cititorului în calitatea sa de co-creator al operei literare.

The text analyzes in an accessible and synthesizes formula the main aspects of the “aesthetic of reception” theorized by Hans Robert Jauss. More than 50 years ago, the scientific, cultural, but also socio-political context from the West triggered a strong interest in the phenomenon of receiving literature. The merit of the “paradigm shift” is that of the members of the Konstanz School led by Hans Robert Jauss. The main concepts of the German esthetician - “horizon of expectation” and “aesthetic experience” reassess the literary relations with history and society. Also, it is justified the involvement of the reader on updating, capitalizing and creating the meaning of the literary work, defining the nature of the cooperative report: author-operator-reader. The approach is for informational purpose, argumentation, as well as raising awareness of the Romanian and international scientific communities about the actuality and importance of the study applied to the reader as a co-creator of the literary work.

Cuvinte-cheie
operă literară, scriitor, cititor, lectură, estetica receptării, experiență estetică, orizont de așteptare, schimbare de orizont, desfătare, distanță estetică,

literary work, writer, reader, reading, aesthetic of reception, aesthetic experience, horizon of expectation, change of horizon, enjoyment, aesthetic distance