Comparative Study on Genders Regarding the Dynamic Balance Disorders in a School Age Population Segment
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
616 0
SM ISO690:2012
BALINT, Nela Tatiana, DOBRESCU, Tatiana, CRISTUŢĂ, Alina-Mihaela, ANGHEL, Mihaela. Comparative Study on Genders Regarding the Dynamic Balance Disorders in a School Age Population Segment. In: 4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health, 29-30 septembrie 2017, Iași. Iași, România: LUMEN Conference Center, 2017, pp. 30-33.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health 2017
Conferința "4th Central and Eastern European LUMEN International Scientific Conference on Education, Sport and Health"
Iași, Romania, 29-30 septembrie 2017

Comparative Study on Genders Regarding the Dynamic Balance Disorders in a School Age Population Segment


Pag. 30-33

Balint Nela Tatiana, Dobrescu Tatiana, Cristuţă Alina-Mihaela, Anghel Mihaela
 
"Vasile Alecsandri" University of Bacau
 
 
Disponibil în IBN: 27 decembrie 2018


Rezumat

Balance is a function of the musculoskeletal system that is indispensable to the moor function because it ensures the stability of postures and the orientation of body movements in space. The sense of balance is complex and it allows the adjustment of the position of the head according to the body and of the position of the body according to the environment. Balance has two forms of adaptive reactions: dynamic balance and static balance. This paper aims to identify the possible disorders of the dynamic balance among the school age population, through a gender comparative study. The subjects of this research were children between the ages of 7 and 10. On the occasion of the International Day of Sport for Development and Peace, on April 6, 2017, within a project organized by the Faculty of Movement, Sports, and Health Sciences, at the "Vasile Alecsandri" University of Bacau, this team of authors has assessed the bio-motor potential in a school age population. The number of investigated subjects was 150 primary school pupils, 75 females and 75 males. The  tests used to assess their dynamic balance were the Bass test and the Fukuda test. The observational experiment evaluated the initial and the final tests for the dynamic balance. The conclusions that can be drawn from this study show that there is a high number of children with disorder balance, both male and female. This can lead to significant long term implications for the harmonious psycho-motor development of their bodies.

Echilibrul este o funcţie a aparatului locomotor indispensabilă motricităţii, deoarece asigură stabilitatea poziţiilor şi orientarea mişcărilor în spaţiu. Simţul echilibrului este complex şi permite aprecierea poziţiei capului faţă de corp şi poziţia corpului faţă de mediul înconjurător. Echilibrul prezintă două forme de reacţii adaptative, şi anume: echilibru dinamic şi echilibru static. În lucrarea de faţă ne-am propus să identificăm posibile tulburări ale echilibrului dinamic în rândul populaţiei şcolare printr-un studiu comparativ pe sexe. Subiecţii cercetării de faţă sunt reprezentati de copii cu vârsta cuprinsă între 7 – 10 ani. Cu ocazia Zilei mondiale a activităţilor motrice celebrată în data de 6 aprilie, 2017, în cadrul unui proiect organizat la nivelul Facultăţii de Ştiinţe ale Mişcării, Sportului şi Sănătăţii din Univeristatea “Vasile Alecsandri” din Bacău am întreprins o activitate de evaluare a potenţialului biomotric la populaţia şcolară. Numărul subiecţilor investigaţi a fost de 150 elevi din clase primare, rspectiv 75 de fete şi 75 de băieţi. Testele de evaluare folosite pentru aprecierea gradului de echilibru dinamic au fost Testul Bass şi Testul Fukuda. Experimentul constatativ organizat a presupus identificarea testelor iniţiale şi finale de evaluare a echilibrului dinamic. Concluziile ce s-au desprind în urma  realizării acestui studiu, ne permit să afirmăm că există un număr mare de copii cu tulburări de echilibru atât în rândul fetelor cât şi în cel al băieţilor. Implicaţiile acestora pot conduce la modificări importante în creşterea şi dezvoltarea psihomotrică armonioasă a corpului pe termen lung.

Cuvinte-cheie
disorders, dynamic balance, children