O reevaluare a limbajului publicistic din perspectiva stilurilor funcţionale
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
883 22
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-12 23:09
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
811.135.1'276.6'42 (1)
Балканские романские языки (1456)
SM ISO690:2012
MOLEA, Viorica. O reevaluare a limbajului publicistic din perspectiva stilurilor funcţionale . In: Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice), 2014, nr. 4(74), pp. 18-23. ISSN 1811-2668.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Studia Universitatis Moldaviae (Seria Ştiinţe Umanistice)
Numărul 4(74) / 2014 / ISSN 1811-2668 /ISSNe 2345-1009

O reevaluare a limbajului publicistic din perspectiva stilurilor funcţionale
CZU: 811.135.1'276.6'42

Pag. 18-23

Molea Viorica
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 22 septembrie 2015


Rezumat

Articolul constituie o sinteză a diverselor abordări privind stilul / limbajul publicistic în raport cu celelalte limbaje/ stiluri funcţionale ale limbii române, controversele privind includerea limbajului publicistic în cadrul acestor stiluri. În acelaşi timp, relevăm importanţa majoră a limbajului publicistic în actualitate, evoluţia sa spectaculoasă, cu noile accente pe care le adoptă, precum şi aspectele mai puţin agreabile legate de unele funcţii ale acestui tip de limbaj, care ţin de manipularea cititorului, a ascultătorului sau a telespectatorului. Toate inflexiunile moderne ale textului mediatic (oligarhizarea, feminizarea sau informatizarea) conferă acestuia note inedite postmoderne, care se suprapun unor tendinţe generale în toate domeniile de activitate umană. Pe de altă parte, complexitatea acestui limbaj, prin funcţiile referenţială, conativă, fatică, oferă avantajul alegerii dintr-o imensitate de variante accesibile ale emanaţiei intelectuale, devenind un centru global comun de stocare şi de transfer al potenţialului creator şi vital al umanităţii.

This article is a synthesis of the diverse approaches concerning the publicistic style/language in relation with other functional styles/languages in Romanian language, the controversies concerning the inclusion of the publicistic language within these styles. At the same time, we emphasize the publicistic language’s major importance in actuality, its spectacular evolution, with the new nuances it adopts, as well as the less agreeable aspects linked to some of this type of language’s functions, which are related to the reader, the listener or the viewer’s manipulation. All the modern inflections of the media text (the oligarchization, the feminization or the computerization) offer it original postmodern nuances, which overlap some general tendencies in all the human activity’s domains. On the other hand, this language’s complexity, through the referential, conative and phatic functions, offers the advantage of choice from an immensity of intellectual emanation’s acceptable versions, becoming a global center of storage and transfer of humanity’s vital and creative potential.

Cuvinte-cheie
limbaj, stil funcţional, funcţie, manipulare,

publicistic, text.