Dimensions of Higher Education Internalization
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
20 0
SM ISO690:2012
COTELNIC, Ala. Dimensions of Higher Education Internalization. In: Fostering Knowledge Triangle in Moldova, 23 mai 2017 - 24 mai 2024, Chişinău. Chişinău: 082:378=135.1=111 F 81, 2017, pp. 24-28. ISBN 978-9975-3129-7-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Fostering Knowledge Triangle in Moldova 2017
Conferința "Fostering Knowledge Triangle in Moldova"
Chişinău, Moldova, 23 mai 2017 - 24 mai 2024

Dimensions of Higher Education Internalization

Dimensiuni ale Internaționalizării Învățământului Superior


Pag. 24-28

Cotelnic Ala
 
Academy of Economic Studies of Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 2 iunie 2024


Rezumat

The modern world is characterized by accelerated changes at all levels of society. The higher education system is not an exception. On the contrary, the University, as a higher education institution, must anticipate and react to changes that occur on multiple dimensions, representing a component without which education would be inconsistent and would lack resistance to political, economic and social changes. The basic function of an effective higher education system is to provide society with flexible, mobile and accessible workforce, able to apply the skills requested by the local, regional, national and international labour market. Moreover, today, the university cannot be limited to space. The process of regionalization and globalization requires higher education to create a new type of educational system, which is not possible without the development of a competitive higher education. The present article comes up with some research on the internationalization of universities in the age of globalization, the faced challenges and the general trends. Analysing some general points, we refer to the internationalization of higher education the Republic of Moldova and the experience of the Academy of Economic Studies of Moldova.

Lumea contemporană este caracterizată prin schimbări accelerate la toate nivelurile societății. Sistemul învățământului superior nu este o excepție. Din contra, Universitatea, ca instituţie de învăţământ superior, trebuie să prevadă, să anticipeze și să reacționeze la schimbările care se produc pe mai multe dimensiuni, reprezentând o componentă fără de care sistemul educațional ar fi lipsit de consistență și rezistență la schimbările politice, economice și sociale. Funcția fundamentală pe care o îndeplinește un sistem de învățământ superior eficient este aceea de a oferi societății o forță de muncă adaptabilă, mobilă și ușor de ocupat, capabilă să aplice abilitățile cerute de piața locală, regională, națională, dar posibil, și internațională, a muncii. Tot odată, astăzi, universitatea nu mai poate activa într-un spaţiu limitat. Procesul de regionalizare şi globalizare, impune învăţământul superior să creeze un sistem educaţional de tip nou, fără care nu este posibilă dezvoltarea unui învăţământ superior competitiv. În articol venim cu unele cercetări privind internaționalizarea universităților în era globalizării, provocările pe care le înaintează, dar și tendințele generale. Analizând la general unele momente, ce țin de internaționalizarea învățământului superior, ne referim, în deosebi, la Republica Moldova, și la experiența în domeniu a Academiei de Studii Economice din Moldova.

Cuvinte-cheie
university, higher education, internationalization, Competitiveness, mobility,

universitate, învăţământ superior, internationalizare, competitivitate, mobilitate