Peisajul urban în creația Iraidei Ciobanu
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
28 0
SM ISO690:2012
PROCOP, Natalia. Peisajul urban în creația Iraidei Ciobanu. In: Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine, Ed. 8, 8-9 februarie 2024, Chişinău. Iași – Chișinău-Lviv: 2024, Ediția 9, p. 252. ISSN 2558 – 894X.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul cultural de ieri – implicaţii în dezvoltarea societăţii durabile de mâine
Ediția 9, 2024
Conferința "Yesterday’s cultural heritage – contribution to the development of tomorrow’s sustainable society"
8, Chişinău, Moldova, 8-9 februarie 2024

Peisajul urban în creația Iraidei Ciobanu

The urban landscape in the creation of Iraida Ciobanu


Pag. 252-252

Procop Natalia12
 
1 Academia de Ştiinţe a Moldovei,
2 Universitatea Pedagogică de Stat „Ion Creangă“ din Chişinău
 
 
Disponibil în IBN: 17 mai 2024


Rezumat

Artistul plastic Iraida Ciobanu utilizează pe larg motivele etnografice în pictura sa, despre care s-a spus că are un bogat colorit național. Acesta persistă și în reprezentarea orașului Chișinău, tablourile ei manifestându-se prin simplitatea formelor, printre care sunt intercalate elementele grafice. Lucrând exclusiv în tehnica plein-air-ului, pictorița este atrasă de zonele rustice, unde sunt case și curți mici, dar nu evită blocurile multietajate și spațiile reprezentative ale Chișinăului. Starea zilei, anotimpul, umbrele căzătoare sunt doar câteva dintre provocările pe care le realizează pictorița în lucrările „Peisaj de iarnă”, „Toamna”, „Umbre și copaci”, „Motiv simplu”, „După ploaie” ș.a. Una din temele persistente ale pictoriței, prin care creează un univers urban aparte, este curtea blocului unde locuiește ea însăși. Curtea este pictată în diverse ipostaze, anotimpuri și momente ale zilei. Seria dedicată Chișinăului se completează cu lucrări reprezentând clădirea Primăriei municipiului Chișinău, Muzeului de Istorie a Orașului Chișinău, Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală, Clădirea fostului gimnaziu pentru fete al zemstvei basarabene, Biserica Sfinții Împărați Constantin și Elena, Sala cu Orgă, Liceul Real pentru Băieți, Catedrala Metropolitană „Nașterea Domnului” din Chișinău, Biserica Sfânta Teodora de la Sihla, Ambasada României, Parcul Afgan ș.a. În toate peisajele Iraida Ciobanu tinde să redea starea și atmosfera locurilor reprezentate, păstrând astfel vie ima-ginea orașului Chișinău.