Intelegența artificială, facilități și provocări pentru didactica matematică
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
92 2
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-04 09:37
SM ISO690:2012
SOLOVEI, Lilia, SPRINCEAN, Galina. Intelegența artificială, facilități și provocări pentru didactica matematică. In: Mathematics and Information Technologies: Research and Education, Ed. 2023, 26-29 iunie 2023, Chişinău. Chişinău: 2023, pp. 109-110. ISBN 978-9975-62-535-7.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Mathematics and Information Technologies: Research and Education 2023
Conferința "Mathematics and Information Technologies: Research and Education"
2023, Chişinău, Moldova, 26-29 iunie 2023

Intelegența artificială, facilități și provocări pentru didactica matematică


Pag. 109-110

Solovei Lilia, Sprincean Galina
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 30 aprilie 2024


Rezumat

Dac˘a pui ˆıntrebare unui Sistem de Inteligen¸t˘a Artificial˘a (Ex. Chat GPT) ”Ce este intelegen¸ta artificial˘a?” el ˆı¸ti va r˘aspunde: ”Inteligen¸ta artificial˘a (IA) este un domeniu al informaticii care se ocup˘a cu crearea de sisteme ¸si ma¸sini care pot imita ¸si simula comportamentul uman inteligent. Scopul principal al inteligen¸tei artificiale este de a dezvolta sisteme capabile s˘a ˆınve¸te, s˘a rezolve probleme, s˘a ia decizii ¸si s˘a ˆındeplineasc˘a sarcini ˆıntr-un mod similar cu fiin¸tele umane. Acestea pot fi proiectate s˘a efectueze activit˘a¸ti precum recunoa¸sterea vocal˘a ¸si facial˘a, traducerea automat˘a, analiza ¸si clasificarea datelor, planificarea ¸si optimizarea, jocuri de strategie, asisten¸t˘a virtual˘a ¸si multe altele”. Deci, acestea sunt facilit˘a¸ti, puse la dispozi¸tia cadrelor didactice, elevilor, studen¸tilor ¸si celor care doresc s˘a studieze, care trebuie implementate ¸si valorificate la toate nivelele de ˆınv˘a¸tare. Dar, apar ¸si provoc˘ari, iar eliminarea efectelor produse de acestea, pe viitor, probabil va fi introdus˘a ca o materie de studiu, pentru cadrele didactice ˆın devenire. Care ar fi acele provoc˘ari, care sunt identificate de un cadru didactic, misiunea acestuia fiind nu doar de a ˆınv˘a¸ta copiii unele materii ci ¸si ai dezvolta multilateral personalitatea, identificate chiar ¸si la ziua de azi? Problemele de matematic˘a reflect˘a situa¸tii de via¸t˘a, iar rezolvarea lor dezvolt ˘a la elevi un sim¸t al realit˘a¸tii de tip matematic ¸si creeaz˘a premise ale succesului rezolv˘arii unor probleme din via¸ta cotidian˘a. Rezolvarea problemelor de matematic˘a ˆın procesul form˘arii personalit˘a¸tii elevului este extrem de important ˘a. ˆIn cadrul acestor ac¸tiuni se dezvolt˘a procesele cognitive, volitive si motiva¸tional-afective, se favorizeaz˘a formarea competen¸telor de munc˘a intelectual ˘a, se stimuleaz˘a creativitatea ¸si flexibilitatea gˆandirii, se dezvolt˘a capacit ˘a¸tile de anticipare ¸si perspicacitate, se educ˘a spiritul de ini¸tiativ˘a, se fortific ˘a ˆıncrederea ˆın for¸tele proprii etc. ¸Si atunci, utilizarea sistemelor de IA, care au capacitatea de a rezolva unele dintre cele mai dificile probleme, ar reduce la minim efortul celui care le folosesc pe larg. Aici ¸si apare una dintre primele provoc˘ari, iar cadrele didactice vor trebui s˘a fac˘a fa¸t˘a acestora, zilnic. ˆIn concluzie. Este ˆımbucur˘ator faptul c˘a societate progreseaz˘a, apar noi tehnologii, capabile s˘a rezolve situa¸tii ¸si probleme foarte dificile, astfel f˘acˆand via¸ta noastr˘a mai u¸soar˘a ¸si mai interesant˘a. Misiunea cadrului didactic ˆıns˘a r˘amˆane aceea¸si, de a formula sarcini ¸si de a crea situa¸tii pentru copii, ca ace¸stia s˘a se dezvolte ca personalit˘a¸ti intelegente, folosind toate facilit˘a¸tile care le pun la dispozi¸tia lor societatea modern˘a.