Articolul precedent |
Articolul urmator |
54 1 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-06 15:32 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
793.3:792.026.2 (1) |
РАЗВЛЕЧЕНИЯ. ЗРЕЛИЩА. ИГРЫ. СПОРТ (1700) |
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (521) |
SM ISO690:2012 BEȚIȘOR, Angela. Tipologizarea chipurilor scenice în procesul creării spectacolului coregrafic. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale, 7 aprilie 2023, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Notograf Prim, 2023, pp. 112-115. ISBN 978-9975-84-202-0. DOI: https://doi.org/10.55383/iadc2023.18 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2023 | ||||||
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale" Chişinău, Moldova, 7 aprilie 2023 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.55383/iadc2023.18 | ||||||
CZU: 793.3:792.026.2 | ||||||
Pag. 112-115 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Crearea şi redarea chipurilor scenice constituie o preocupare artistică permanentă a fiecărui coregraf. Ideile şi temele îmbinate în soluţii creative formează esenţa expunerii coregrafice contemporane. De multe ori chipul coregrafic în balet este identic cu protagonistul, adică cu personajul spectacolului. Esenţa chipului coregrafic este concepută de maestrul de balet, care, fiind reprodusă de interpret, capătă o întruchipare individuală în spectacol. Coregraful are sarcina să identifice un echivalent vizual al conceptului despre imaginea personajului, să conducă spre o dominare absolută sau relativă a categoriei etice a lui. Aspectul etic în balet este exprimat mereu prin prisma dimensiunii estetice. Prin analiza spectacolelor clasice de balet autorul încearcă să descifreze tipologia chipurilor scenice în contextul creării conceptului regizoral‑coregrafic al spectacolului de balet contemporan, evidenţiind trei grupuri principale: chipuri‑simboluri, chipuri‑categorii şi chipuri‑funcţii. Fiecare categorie este caracterizată şi exemplificată detaliat. Totodată, sunt expuse câteva reguli‑principii în scopul organizării şi interpretării chipurilor principale în spectacol. În concluzie se menţionează că diversitatea tipurilor de chipuri artistice este determinată de apartenenţa lor la tip, de legile de dezvoltare interioare şi de „materialul” folosit de fiecare artă. |
||||||
Cuvinte-cheie chipuri scenice, chip coregrafic, spectacol coregrafic, categorie estetică, stage image, choreographic image, choreographic performance, aesthetic category |
||||||
|