Identităţile personajului în monodramă
Закрыть
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
105 1
Ultima descărcare din IBN:
2024-01-15 10:57
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
792.21 (3)
Театр. Сценическое искусство. Драматические представления (521)
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Ana. Identităţile personajului în monodramă. In: Arta , 2023, vol. 32, nr. 2(AAV), pp. 41-44. ISSN 2345-1181. DOI: https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.06
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Arta
Volumul 32, Numărul 2(AAV) / 2023 / ISSN 2345-1181 /ISSNe 2537-6136

Identităţile personajului în monodramă

Character identities in monodrama

DOI:https://doi.org/10.52603/arta.2023.32-2.06
CZU: 792.21

Pag. 41-44

Ghilaş Ana
 
Institutul Patrimoniului Cultural
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2023


Rezumat

În articol este abordat specificul monodramei la nivel de text şi spectacol, obiectivul principal al demersului fiind modalităţile de expresie a dimensiunii identitare a personajului în asemenea formă artistică. Având în vedere caracterul proteic al monodramei, sunt expuse unele aspecte ale evoluţiei acestui tip de comunicare artistică, cu evidenţierea trăsăturilor ei specifice: îmbinarea epicului cu liricul la nivel de structurare a subiectului, monologul ca mod de creare a conflictelor şi de dezvoltare a acţiunii interioare, caracterul improvizatoric ş.a. Se pune accent pe tipologia personajului la nivelul relaţiei monodramă – psihodramă, fiind relevate astfel modalităţile de afirmare, de manifestare a identităţii/identităţilor personajului în text şi în spectacol. Textele dramaturgice analizate şi discursurile teatrale reflectă specificul monodramei din spaţiul românesc

The article addresses the specifics of the monodrama at the level of text and performance, the main objective being the ways of expressing the identity dimension of the character in such an artistic form. Considering the protean character of the monodrama, some aspects of the evolution of this type of artistic communication are exposed, highlighting its specific features: the combination of the epic with the lyric at the level of structuring the subject, the monologue as a way of creating conflicts and of developing inner action, the improvisational character, etc. Emphasis is placed on the typology of the character at the level of monodrama - psychodrama relationship, thus revealing the ways of affirming and manifesting the character’s identity/identities in the text and in the performance. The analyzed dramaturgical texts and the theatrical discourses reflect the specificity of monodrama in the Romanian space.

Cuvinte-cheie
monodramă, tipologia personajului, autoidentificare,

monodrama, character typology, self-identification