Rolul și importanța promovării activităților Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală pe piața mediatică din Republica Moldova
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
75 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-11-05 10:26
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
069.02(478) (2)
Музеи. Постоянные выставки (505)
SM ISO690:2012
COJOCARI, Elena, GUŢU, Vitalie. Rolul și importanța promovării activităților Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală pe piața mediatică din Republica Moldova. In: Perspective contemporane în etnologie, muzeologie şi ştiinţele naturii, Ed. Ediția 34, 25 octombrie 2023, Chişinău. Chişinău: Editura „Lexon-Prim”, 2023, Ediția XXXIV, pp. 9-11. ISBN 978-9975-172-13-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Perspective contemporane în etnologie, muzeologie şi ştiinţele naturii
Ediția XXXIV, 2023
Conferința "Perspective contemporane în etnologie, muzeologie şi ştiinţele naturii"
Ediția 34, Chişinău, Moldova, 25 octombrie 2023

Rolul și importanța promovării activităților Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală pe piața mediatică din Republica Moldova

CZU: 069.02(478)

Pag. 9-11

Cojocari Elena1, Guţu Vitalie2
 
1 Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală,
2 Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 31 octombrie 2023


Rezumat

Într-o eră în care omul este obișnuit să i se ofere spații de afirmare și, în același timp, captare a informațiilor din mediul public, promovarea devine un imperativ, cu atât mai mult promovarea patrimoniului muzeal, care mult timp a fost conceput ca un element static și inactiv. În ultimii ani, muzeele au lărgit spectrul activităților, organizând nu doar expoziții și conferințe științifice, dar și activități cu publicul de diferite vârste. Urmând exemplul muzeelor din Europa, instituțiile de profil din Moldova s-au asociat la proiectele internaționale precum Ziua Internațională a Muzeelor, Noaptea Europeană a Muzeelor și Zilele Europene ale Patrimoniului, desfășurând programe culturale, concerte, ateliere și festivaluri, astfel devenind mai atractive pentru public. Vizibilitatea Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală a crescut odată cu participarea specialiștilor muzeografi la completarea dosarelor elementelor incluse în Lista Reprezentativă a Patrimoniului Cultural Imaterial UNESCO: Colindatul de ceată bărbăteasca (2013), Tehnici tradiționale de realizare a scoarțelor în România și Republica Moldova (2016), Practici culturale asociate zilei de 1 Martie (Mărțișorul) (2017) și Arta cămășii cu altiță – element de identitate culturală în România și Republica Moldova (2022). Pe parcursul acestor ani, au fost organizate mai multe activități în cadrul muzeului și a comunităților locale, destinate să stimuleze interesul publicului și să valorifice potențialul artistic al purtătorilor patrimoniului cultural imaterial. Datorită acestui segment, activitățile/evenimentele sau acțiunile muzeului au căpătat noi valențe și s-au pliat pregnant în stilistica fenomenului de promovare și mediatizare. Or, dacă vorbim despre activitățile Muzeului Național de Etnografie și Istorie Naturală, trebuie să specificăm faptul că și acestea au devenit importante pe agenda redacțională a instituțiilor de presă din spațiul românesc. În prim-plan au fost emisiunile culturale din agenda televiziunilor Moldova 1 și TVR Moldova, sub regia cărora au apărut emisiuni despre evenimentele organizate la muzeu și despre protagoniștii lor, emisiuni dedicate tradițiilor și meșteșugurilor, dintre care cea mai îndelungată și productivă colaborare este cu emisiunea „Tezaur”, realizată de Irina Ropot. Importante sunt participările colaboratorilor muzeului la emisiuni de promovare a patrimoniului muzeal, în special înainte de eveniment, întrucât sporesc vizibilitatea activității muzeului și atrag mai mult public. Perpetuarea anuală a evenimentelor creează obișnuința de a realiza emisiuni în ajunul lor, deoarece expozițiile și evenimentele mereu sunt inovative, cu concepte, exponate și participanți noi. De obicei, protagoniștii acestor emisiuni sunt membrii administrației muzeului, șefii secțiilor Etnografie, Științele naturii, Patrimoniu, Evidență și Completare, Conservare și Restaurare, dar și angajați activi, care depun sârguință și dedicație în realizarea expozițiilor, atelierelor, școlilor de vară, târgurilor și festivalurilor. În ultima perioadă, activi în acest domeniu au fost și colaboratorii filialelor muzeului: Complexul Muzeal „Saharna-Țipova”, Rezina și Conacul Balioz, Ivancea. Deși unele emisiuni apar în aceeași perioadă de timp în fiecare an, fiind dedicate sărbătorilor de iarnă, tradițiilor pascale, tradițiilor asociate zilei de 1 martie etc., spectrul protagoniștilor și activităților organizate la muzeu, sau cu participarea muzeografilor, mereu diferă, ceea ce menține vie curiozitatea și atenția publicului. Astfel, dacă e să urmărim ratingul emisiunilor culturale cu participarea muzeografilor, vedem o creștere a numărului de emisiuni TV, Radio și pe platforme online, o diversificare a tematicilor și o sporire a interesului din partea publicului. În ceea ce privește timpul acordat emisiunilor culturale, în comparație cu cele politice și social-economice, constatăm că domeniul culturii nu constituie o prioritate la etapa actuală, fapt ce ne motivează să lucrăm pentru sporirea vizibilității patrimoniului cultural în eter și a captării atenției publicului.