Finanțarea de către stat a învățământului general obligatoriu: interesul superior al copilului în lumina dreptului la educație și dreptului de a nu fi discriminat
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
231 1
Ultima descărcare din IBN:
2023-12-07 15:49
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
342.733-053.2(478) (1)
Основные права. Права человека. Права и обязанности граждан (933)
SM ISO690:2012
GROSU, Vladimir. Finanțarea de către stat a învățământului general obligatoriu: interesul superior al copilului în lumina dreptului la educație și dreptului de a nu fi discriminat. In: Interesul superior al copilului: abordare socio-culturală, normativă și jurisprudențială, Ed. Volumul I, 30 septembrie - 1 octombrie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Volumul I, pp. 284-303. ISBN 978-9975-62-504-3. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.7643239
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Interesul superior al copilului: abordare socio-culturală, normativă și jurisprudențială
Volumul I, 2022
Conferința "Interesul superior al copilului: "
Volumul I, Chişinău, Moldova, 30 septembrie - 1 octombrie 2022

Finanțarea de către stat a învățământului general obligatoriu: interesul superior al copilului în lumina dreptului la educație și dreptului de a nu fi discriminat

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.7643239
CZU: 342.733-053.2(478)

Pag. 284-303

Grosu Vladimir
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 17 martie 2023


Rezumat

Education is a special public service, which the State is obliged to support, first of all through adequate funding to ensure, among other objectives, an appropriate quality of education. However, realizing the importance of ensuring an appropriate level of quality of education, depending on financial possibilities, many States undertake the financing of compulsory general education both in public pre-university institutions and, at least partially, in private ones. However, this is not the case of the Republic of Moldova, where parents who opt for the education of their children in private pre-university institutions, assume the entire cost of studies in these schools. Thus, the Moldovan State through its public policies suggests, contrary to what is stated in the legal texts, that the cost of studies in private schools of general education represents an exclusive burden of the parents.

Cuvinte-cheie
right to education, public service of education, financing of private pre-university education schools, "money follows the student" principle, discrimination of parents and children in private schools, legislative gap