Elemente folclorice în limbajul muzical al lucrărilor pentru pian ale compozitorilor din Republica Moldova
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
229 0
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
784.4:786.2:78.071.1(478) (2)
Вокальная музыка. Пение (290)
SM ISO690:2012
HATIPOVA, Inna. Elemente folclorice în limbajul muzical al lucrărilor pentru pian ale compozitorilor din Republica Moldova. In: Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică), Ed. Ediția I-a, 23 iunie 2015, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2015, Ediția I-a, pp. 42-43. ISBN 978-9975-9617-6-9.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)
Ediția I-a, 2015
Conferința "Patrimoniul muzical din Republica Moldova (folclor şi creaţie componistică)"
Ediția I-a, Chişinău, Moldova, 23 iunie 2015

Elemente folclorice în limbajul muzical al lucrărilor pentru pian ale compozitorilor din Republica Moldova

CZU: 784.4:786.2:78.071.1(478)

Pag. 42-43

Hatipova Inna
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 27 februarie 2023


Rezumat

Muzica pentru pian a compozitorilor din Republica Moldova ocupă un loc important în cultura muzicală a ţării. Caracterul universal al pianului ca instrument, determină rolul conducător pe care îl are în sistemul de educaţie muzicală, în creaţia componistică şi în practica concertistică. Specificul pieselor pentru pian ale autorilor din Republica Moldova se caracterizează prin prezenţa componentei stilistice naţionale, care se manifestă în adresarea la creaţia muzicală populară. O trăsătură distinctivă importantă a majorităţii lucrărilor pentru pian ale compozitorilor autohtoni este sprijinul pe genurile folclorului moldovenesc, precum şi utilizarea elementelor modal-intonaţionale şi ritmice ale limbajului muzical al artei populare. Dintre genurile folclorice şi principiile genuistice de constituire a formei, utilizate de compozitorii autohtoni, rolul principal aparţine doinei şi diferitor tipuri ale dansurilor populare moldoveneşti. Manifestarea componentei naţionale folclorice în lucrările pentru pian ale compozitorilor din Republica Moldova se realizează în mod diferit. În anumite cazuri, autorii recurg la citarea melodiilor populare; uneori la imitarea tipurilor genuistice folclorice, în ultimul timp cel mai des se foloseşte asimilarea unor elemente folclorice în limbajul muzical al compozitorilor. La citare au recurs autori, precum Şt. Neaga, V. Rotaru. Imitarea este caracteristică lui S. Lobel, Gh. Neaga, V. Zagorschi. Asimilarea se sesizează clar în lucrările compozitorilor contemporani — Gh. Ciobanu, V. Burlea, S. Pîslari.Scopul acestui articol este de a dezvălui diferite forme de exprimare a caracterului naţional în creaţia pentru pian a compozitorilor din Republica Moldova, identificarea principalelor tendinţe în dezvoltarea lor, caracteristica evoluţiei atitudinilor compozitorilor autohtoni faţă de baza folclorică a materialului muzical. Examinarea şi analiza elementelor folclorice în limbajul muzical al opusurilor pentru pian va determina specificul naţional al muzicii pentru pian create de compozitorii Republicii Moldova, originalitatea ei artistică.

Cuvinte-cheie
creaţii pentru pian, compozitori din Republica Moldova, interpretare pianistică, folclorul muzical moldovenesc, genuri de dans ale folclorului moldovenesc