Naiul în creațiile de inspirație folclorică ale lui Tudor Chiriac
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
395 6
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-18 11:13
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
780.8:780.641.6:781.6 (1)
Музыка (1826)
SM ISO690:2012
DRUȚĂ, Andrei. Naiul în creațiile de inspirație folclorică ale lui Tudor Chiriac. In: Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova, 22 februarie 2022, Chişinău. Chişinău: "VALINEX" SRL, 2022, pp. 60-61. ISBN 978-9975-68-465-1.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova 2022
Conferința "Valorificarea și conservarea prin digitizare a colecțiilor de muzică academică și tradițională din Republica Moldova"
Chişinău, Moldova, 22 februarie 2022

Naiul în creațiile de inspirație folclorică ale lui Tudor Chiriac

CZU: 780.8:780.641.6:781.6

Pag. 60-61

Druță Andrei
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 31 ianuarie 2023


Rezumat

Articolul este dedicat abordării naiului de către T. Chiriac, unul din cei mai importanți compozitori contemporani din Republica Moldova, care are o predilecție aparte pentru acest instrument. O dovadă în acest sens este și faptul că naiul este inclus practic în toate partiturile sale, fapt mărturisit de însăși compozitorul, care rămâne fascinat de sonoritatea acestuia. Maestrul cunoaște în cele mai mici detalii tehnica de interpretare la nai, notând deseori în partituri indicații foarte precise legate de notație, sonoritate, diapazon și procedee tehnice de interpretare — spre exemplu, notarea precisă a notelor ce rezultă din flageolet, accentelor specifice naiului, remarca „semi-șoptit” ce implică o sonoritate obținută prin procedeul „suflare fără sunet” ș.a. Totodată, putem afirma că compozitorul tratează naiul și la nivel arhetipal-conceptual, egalându-l cu sonoritatea vocii umane, în partitura Dacofonia Nr.2, unde putem găsi un exemplu de monolog original susținut de două linii sonore — nai și narator — care se completează în mod organic: naiul interpretează o melodie în manieră vorbită, iar naratorul recită versul muzicalizat. Un loc cu totul special compozitorul îl oferă naiului în fragmentele doinite, mizând pe posibilitatea naiului de a exprima și a imita plânsul, tânguirea, bocetul, aidoma vocii umane. În acest sens compozitorul apelează la indicații precise de interpretare specifice naiului, legato în portamento. Articolul conține exemple muzicale din creațiile compozitorului T. Chiriac pentru nai, ce reprezintă un model de abordare profundă a acestui instrument, atât pe plan conceptual cât și ca tehnică de interpretare.

Cuvinte-cheie
nai, folclor, Tudor Chiriac, abordare componistică, tehnici de interpretare, „Dacofonia Nr. 2”