Proiecții ale ”artei pentru artă” în literatura universală din secolul al XIX-lea
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
290 5
Ultima descărcare din IBN:
2024-03-21 18:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
821(100).09"18" (1)
Художественная литература на отдельных языках (2977)
SM ISO690:2012
TARABURCA, Emilia. Proiecții ale ”artei pentru artă” în literatura universală din secolul al XIX-lea. In: Traducerea – act creativ: între știință și artă : in honorem Ludmila ZBANȚ, profesor universitar, doctor habilitat cu ocazia aniversării a 65-a de la naștere, Ed. 1, 14 aprilie 2022, Chişinău. Chişinău: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, pp. 66-71. ISBN 978-9975-159-37-1. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.6513987
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Traducerea – act creativ: între știință și artă 2022
Colocviul "Traducerea – act creativ: între știință și artă"
1, Chişinău, Moldova, 14 aprilie 2022

Proiecții ale ”artei pentru artă” în literatura universală din secolul al XIX-lea

Projections of art for art in the universal literature of the 19th century

DOI:https://doi.org/10.5281/zenodo.6513987
CZU: 821(100).09"18"

Pag. 66-71

Taraburca Emilia
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 20 ianuarie 2023


Rezumat

De-a lungul veacurilor, arta a fost pusă în slujba scopurilor extraestetice. Conceptul ”Artă pentru artă”, dimpotrivă, s-a distanțat categoric de literatura angajată, a separat valorile artistice de cele morale, ideologice, sociale etc., insistând că arta este un bun în sine, un scop și nu un mijloc. A declarat autonomia artei care se opune oricărei utilități, inclusiv celei morale, și a urmărit crearea frumosului dezinteresat, depersonalizat și etern. Manifestările artei pure, impersonale și neangajate, sunt urmărite în astfel de fenomene literare și artistice din a II-a jumătate a sec. al XIX-lea, precum parnasianismul, simbolismul și estetismul, ultimele două formând nucleul decadentismului care a dezvoltat un cult al frumuseții artificiale pe care l-a considerat factorul de bază al artei, insistând că viața ar trebui să copieze arta și nu invers.

Over the centuries, art has served for extra-aesthetic purposes. The concept of "Art for Art", on the contrary, has definitely distanced itself from the engaged literature, has separated artistic values from the moral, ideological, social, etc. ones, insisting that art is a good in itself, a purpose and not a means. It has declared the autonomy of art that opposes to any utility, including to the moral one, and has pursued to create the unselfish, depersonalized, and eternal beauty. Manifestations of pure, impersonal and disengaged art, are pursued in such literary and artistic phenomena of the second half of the 19th century, such as Parnassianism, Symbolism and Aestheticism, the latter two forming the core of Decadentism that developed a cult of artificial beauty, considering it the basic factor of art, insisting that life should copy art and not vice versa.

Cuvinte-cheie
artă, frumos dezinteresat, frumos artificial, perfecțiune, formă și conținut, parnasianism, simbolism, estetism, decadentism,

art, unselfish beauty, artificial beauty, perfection, form and content, Parnassianism, symbolism, aestheticism, Decadentism