Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
249 3 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-02-07 15:56 |
Căutarea după subiecte similare conform CZU |
398.332.416(=161.2)(478) (1) |
Фольклор в узком смысле (725) |
SM ISO690:2012 KOZHUKHAR, Ekaterina. Christmas Еve ritual rounds Носіння вечері in traditional culture of Ukrainians of the Republic of Moldova (ethnolinguistic aspect). In: Revista de Etnologie şi Culturologie, 2022, nr. 32, pp. 32-40. ISSN 1857-2049. DOI: https://doi.org/10.52603/rec.2022.32.04 |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Revista de Etnologie şi Culturologie | ||||||
Numărul 32 / 2022 / ISSN 1857-2049 /ISSNe 2537-6152 | ||||||
|
||||||
DOI:https://doi.org/10.52603/rec.2022.32.04 | ||||||
CZU: 398.332.416(=161.2)(478) | ||||||
Pag. 32-40 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
În articolul de față, pentru prima dată se va descrie mersul ritualic cu вечеря (bunătăți) în Sfânta Seară de Crăciun de către ucrainenii din Republica Moldova, din perspectiva etnolingvistică a unității semantice a elementelor verbale și non-verbale, legate compozițional (după V. Konobrodskaya) prin originea tematică și culturală comună. Bazându-ne pe materialele de teren colectate personal în 53 de așezări locuite compact sau dispersat de ucraineni pe teritoriul țării, literatură și alte surse, autorul a analizat conținutul discursului al mersului cu вечеря de natură idolatrocreștină, semantica și motivele acestora, inclusiv al celor unice, precum mersul cu деревце / крачок (cu Pomul de Crăciun), decorate cu produse de patiserie antropomorfe sub formă de păpușă – лялька. Cercetate în unitatea planurilor verbale, temporale, locative, de acțiune, mersul cu вечеря, în limitele coordonatelor geografice indicate, au dezvăluit: 1) înrădăcinarea lor adâncă în cultura tradițională ucraineană; 2) nivelul înalt al păstrării și viabilității lor; 3) continuitatea tradiţiilor; 4) tendința ucrainenilor de a păstra identitatea lingvistică și culturală în condițiile habitatului prefrontalier. Denumirile parțial analizate sunt de origine proto-slavă, din rusa veche și ucraineană, cu un strat distinct de împrumuturi romanice, reflectă moștenirea culturală originală a ucrainenilor din Moldova și contactele de secole cu romanicii răsăriten |
||||||
Cuvinte-cheie ucrainenii Moldovei, Sfânta Seară, mers ritualic cu вечеря, etnolingvistică, украинцы Молдовы, Святой вечер, ритуальные обходы с вечерей, этнолингвистика, Ukrainians of Moldova, Holy evening, ritual rounds, ethnolinguistics |
||||||
|