Activitatea psihologului şcolar din perspectiva cadrelor didactice
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
1049 71
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-20 23:20
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
373.015.3 (22)
Общее школьное образование. Общеобразовательная школа (2016)
SM ISO690:2012
ȘTERBEȚ, Ruxandra. Activitatea psihologului şcolar din perspectiva cadrelor didactice. In: Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești, Ed. 26, 1 februarie - 1 martie 2022, Chișinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2022, Ediția 26, Vol.1, pp. 346-348. ISBN 978-9975-159-50-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Sesiune națională cu participare internațională de comunicări științifice studențești
Ediția 26, Vol.1, 2022
Sesiunea "Sesiunea naţională cu participare internațională de comunicări ştiinţifice studenţeşti"
26, Chișinău, Moldova, 1 februarie - 1 martie 2022

Activitatea psihologului şcolar din perspectiva cadrelor didactice

CZU: 373.015.3

Pag. 346-348

Șterbeț Ruxandra
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 5 iulie 2022


Rezumat

Școala e locul care î i oferă copilului o educaț ie structurată , cât ș i î i asigură bună starea psihologică ș i dezvoltarea personală a elevului, accentuâ nd astfel necesitatea creă rii climatului stă rii emoț ionale de bine a elevilor î n cadrul instituț iei de î nvăță mâ nt [1]. În exploatarea problemei înaintate identificăm nevoia creșterii culturii psihologice a populației în Republica Moldova, cât și conștientizarea rolului psihologului școlar de către toți actorii sistemului educațional (elevi, părinți, profesori), dar și interesul sporit al societății privind sănătatea mintală a elevilor, precum și crearea unui climat școlar sigur și pozitiv prin consolidarea parteneriatele familie-școală. Principalul rol al psihologului în școală constă în examinarea cât mai minuţ ioasă a elevilor, contribuind la bunăstarea școlarilor, ajutându-i să-și înțeleagă emoțiile și comportamentele [2]. Totodată, psihologului școlar îi revine responsabilitatea pentru evaluarea eficacității cadrelor didactice; consilierea profesorilor și părinților cu privire la dezvoltarea, socializarea și adaptarea copiilor, dezvoltarea personală și ghidarea în carieră a elevilor absolvenți [3]. Psihologii din instituțiile educaționale se asociază cu familiile, profesorii și alți profesioniști pentru a crea medii de învățare sigure, sănătoase și de susținere care întăresc conexiunile dintre casă, școală și comunitate [4]. Scopul acestei cercetării îl constituie analiza viziunilor cadrelor didactice privind procesul de asigurare a activității psihologice în școală. Metodologia cercetării a inclus utilizarea chestionarului privind asigurarea activității psihologice (14 itemi), aplicat pe un eșantion de 106 de persoane cu vârsta cuprinsă între 26-59 de ani. Chestionarea subiecţilor a fost realizată prin distribuirea chestionarului (Platforma Google Forms) în mediul online. REZULTATE ȘI DISCUȚII În urma analizei rezultatelor chestionarului, la întrebarea nr.1. Cât de des ați beneficiat de serviciile psihologului școlar pe parcursul ultimului an?, identificați 28 de subiecți (26,4%) care au beneficiat de serviciile psihologului școlar între 1-5 ori, însă 63,2%, n-au făcut nici o vizită psihologului școlar, ceea ce ne indică lipsa de popularitate a figurii psihologului școlar, neîncrederea în profesionalismul acestuia, cît și lipsa încrederii în confidențialitatea actului de consiliere. Mai mult, cadrele didactice ar putea să nu fie corespunzător informate raportat la dreptul lor de a beneficia de serviciile psihologului școlar. La întrebarea nr.3. Care e opinia dumneavoastră referitor la prezența unui psiholog școlar în fiecare instituție de învățământ?, 95,3% dintre respondenți consideră că prezența unui psiholog școlar în fiecare instituție de învățământ ,,e absolut necesară’’ și respectiv ,,necesară’’. Acesta e un indiciu ferm al conștientizării de către cadrele didactice a rolului psihologului în cadrul instituției de învățământ. Chiar dacă 63,2%, nu au făcut nici o vizită psihologului școlar (rezultate întrebarea nr.1.), totuși subiecții consideră activitatea asistenței psihologice în școala fiind eminentă în direcția dezvoltării proceselor cognitive (memorie, atenție, gândire, etc. ), în rezolvarea problemelor din sfera emoțional - volitivă, în domeniul comunicării cu elevii, cât și în prevenirea sindromului burnout la profesori, și instruirea acestora în utilizarea unor metode de învățare creative și interactive pentru elevi. În cadrul întrebării nr.4.Oferiți o notă psihologului școlar din instituția dumneavoastră de învățământ referindu-vă la activitățile organizate și interesul acestuia pentru bunăstarea psiho-emoțională a cadrelor didactice observați o evaluare pozitivă a activității psihologului școlar, atestând o concentrare pe calificativele ,,nota 8-9-10’’. Acest lucru ne demonstrează existența unui interes dominant în conformitate cu activitățile organizate de către psihologul școlar, care reușește să includă în ansamblul temelor abordate subiecte de interes pentru elevi și cadre didactice. La întrebarea nr.10. În ultimul an, ați orientat vreun elev din instituție să beneficieze de serviciile psihologul școlar de la dumneavoastră din școală/liceu?, un procent aproape egal de subiecți fie au sau nu orientat un elev să viziteze cabinetul psihologului școlar, creionând în așa mod deschiderea cadrelor didactice către o relație de colaborare propice dintre cadrul didactic și psihologul școlar, având drept scop asigurarea bunăstării elevilor în mediul școlar, dar și orientarea și ghidarea elevilor în procesul individual de autorealizare. În urma analizei studiilor teoretice și practice a cercetării respective, concluzionăm că în mare parte activitatea psihologului în școală este conștientizată și solicitată de către cadrele didactice. Realitatea denotă atitudinea pozitivă a cadrelor didactice privind menținerea parteneriatelor școală-comunitate-familie, în vederea consolidării competențelor parentale, construirii unor relații pozitive și constructive între părinte - copil, părinte - cadru didactic. În mod cert activitatea psihologului și serviciile oferite de serviciul psihologic în școală pot ridica cultura psihologică în Republica Moldova.