Managementul proiectului cultural-artistic. Politici și strategii
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
443 56
Ultima descărcare din IBN:
2024-04-25 02:06
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
005.8:316.74+008 (2)
Управление. Менеджмент (1895)
Социология культуры. Культурный контекст социальной жизни (790)
Цивилизация. Культура. Прогресс (818)
SM ISO690:2012
BASAEV, Elena. Managementul proiectului cultural-artistic. Politici și strategii. In: Învățământul artistic – dimensiuni culturale: Tezele comunicărilor, 15 aprilie 2022, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Academia de Muzică, Teatru și Arte Plastice, 2022, pp. 72-73. ISBN 978-9975-117-81-4.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Învățământul artistic – dimensiuni culturale 2022
Conferința "Învăţământul artistic – dimensiuni culturale"
Chişinău, Moldova, 15 aprilie 2022

Managementul proiectului cultural-artistic. Politici și strategii

Cultural and artistic project management. Policies and strategies

CZU: 005.8:316.74+008

Pag. 72-73

Basaev Elena
 
Academia de Muzică, Teatru şi Arte Plastice
 
 
Disponibil în IBN: 13 mai 2022


Rezumat

Ideea de proiect sau program cultural/artistic s-a impus în spaţiul larg al culturii din Republica Moldova, forma proiectului sau a programului cultural/artistic având avantajul de a îmbina în mod eficient înţelegerea teoretică cu exerciţiul practic. Profesionalizarea treptată a domeniului operativ în cultură (apariţia noilor meserii în management, comunicare, gestiune) au determinat elaborarea unei structurări sistematice a informaţiilor şi formularea competenţelor pe care le-am acumulat în ultimii ani, pentru a oferi noilor generaţi de operatori culturali (studenţilor) pe care încerc să-i iniţiez în domeniul managementului artistic câteva instrumente concrete de lucru. Anii de experienţă dobândiți la nivelul managementului proiectelor cultural-artistice realizate împreună cu regizorul Lidia PANFIL, Artist al Poporului, Cavaler al Ordinului Republicii, dar şi experienţa în domeniul universitar, au fost ani de acumulări teoretice şi practice, ani de noi forme de responsabilităţi asumate, de sute de evenimente care au marcat izbânzi sau neîmpliniri, un important număr de informaţii care au constituit baza teoretică a prezentului curriculum. Am fost obligată să recurg la o abordare teoretică destul de limitată a proiectului cultural-artistic, bazată mai ales pe exerciţiul experienţelor concrete, verificate în practica concertistică şi universitară, dar şi pe credinţa că avem datoria de a transmite această practică pentru a determina profesionalizarea domeniului nostrum cultural, pe care îl consider, deja competitiv la nivel european. În acest context, managementul unui proiect cultural-artistic presupune nu doar stăpânirea tehnicilor şi a instrumentarului respectiv. Managementul proiectului cultural-artistic poate exista şi funcţiona în mod real atunci când avem un sistem în interiorul căruia, printr-o activitate permanentă, putem asigura o dezvoltare spirituală, definind spaţiul în care se asigură condiţiile creaţiei culturale şi artistice, modalităţile de dezvoltare a acestora şi modul lor de receptare de către publicul larg. Managementul proiectului cultural-artistic reprezintă ştiinţa organizării activităţilor culturale şi modelele de organizare a acestora în diverse societăţi şi în diferite perioade istorice în toate sectoarele culturii. Managementul proiectului cultural-artistic al zilelor noastre trebuie să ofere soluţii valabile realizării proiectului cultural-artistic, în condiţiile manageriale complexe şi uneori atât de restrictive la nivelul resurselor financiare. El are obligaţia morală de a iniţia, planifica şi realiza proiecte cultural-artistice valoroase, nu doar „bunuri culturale‖ de consum. Reperele valorice sunt obligatorii, iar competenţele manageriale sunt măsurabile în zona culturală tocmai prin verificarea capacităţii de a combina ştiinţa de a construi o participare socială, cea de a face posibil accesul democratic la valorile universale, cu aceea de a propune şi realiza proiecte într-o structură economică viabilă. Preocupările actuale la nivelul managementului proiectului cultural-artistic trebuie să se axeze pe valoarea produsului cultural-artistic ca element necesar dezvoltării şi reconstrucţiei sociale, pe evaluarea impactului ofertei culturale la nivel educaţional, al sănătăţii şi al mediului. Aceasta va garanta obţinerea unor rezultate cu impact pe termen mediu şi lung asupra unei societăţi în reconstrucţie. Prin manifestările culturale, ale căror instrumente principale sunt proiecte şi programe diversificate, inovatoare şi accesibile, se materializează solicitările actuale ale consumatorilor potenţiali. Prin participare şi acces la aceste manifestări, se constituie treptat un spaţiu de lucru la nivelul educaţiei şi al dezvoltării creative a individului.

Cuvinte-cheie
management cultural-artistic, proiect cultural-artistic, politici și strategii