Particularitățile industriei evenimentelor din RM
Закрыть
Articolul precedent
Articolul urmator
460 42
Ultima descărcare din IBN:
2024-06-03 16:55
Căutarea după subiecte
similare conform CZU
:[338.48:379.8](478) (1)
Туризм. Экономика туризма (547)
Досуг. Свободное время. Праздничные дни. Каникулы (46)
SM ISO690:2012
GOBJILA, Maria. Particularitățile industriei evenimentelor din RM. In: Analele ştiinţifice ale Universităţii de Stat din Moldova: . Științe ale naturii și exacte. Științe economice, 14 septembrie 2021, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Centrul Editorial-Poligrafic al USM, 2021, SNE, SE, pp. 247-251. ISBN 978-9975-142-54-0.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Analele ştiinţifice ale Universităţii de Stat din Moldova
SNE, SE, 2021
Conferința "Analele ştiinţifice ale Universităţii de Stat din Moldova"
Chişinău, Moldova, 14 septembrie 2021

Particularitățile industriei evenimentelor din RM

CZU: :[338.48:379.8](478)

Pag. 247-251

Gobjila Maria
 
Universitatea de Stat din Moldova
 
 
Disponibil în IBN: 28 februarie 2022


Rezumat

Fiind o activitate desfăşurată de oameni, individual sau în grup, turismul de agrement implică o modelare a actului educaţional marcat, în primul rând, de respectul pentru natura şi creaţiile genului uman, completat de o bună informare asupra destinaţiei, echipamentului, căilor, mijloacelor de transport, conformaţia structurală a colectivului. Ca parte integrantă a sectorului serviciilor, turismul are o serie de trăsături comune cu cele ale celorlalte ramuri ale acestuia, dar se şi individualizează prin specificitatea şi complexitatea conţinutului său, prin formele de concretizare şi tendinţele de evoluţie. Având ca obiect satisfacerea nevoilor persoanelor apărute, cu ocazia şi pe durata călătoriilor, turismul poate fi privit, în conţinutul său, şi ca o succesiune de servicii (prestaţii), cum sunt cele de organizare a voiajului, de transport, de odihnă şi alimentaţie, de recreere etc. O parte a acestora vizează acoperirea unor necesităţi obişnuite, cotidiene (odihnă, hrană), altele sunt destinate unor trebuinţe specific turistice şi, respectiv, formelor particulare de manifestare a acestuia (agrement, tratament, organizarea călătoriilor). Sfera noţiunii de recreere este considerată cu mult mai cuprinzătoare, turismul reprezentând o formă de realizare a acesteia. Faptul că noţiunea de recreere are o cuprindere vastă se explică prin acceptarea includerii activităţilor aferente în sfera timpului liber, căruia i se subordonează. Ca parte componentă a agrementului în turism este și industria evenimentelor, care reprezintă unul dintre domeniile cu cea mai rapidă creștere în sfera activităților recreative. Evenimentele contribuie semnificativ la construirea comunității, stilul de viață și petrecerea timpului liber, îmbunătățire, dezvoltare culturală, promovare a turismului și vizitare sporită, participarea voluntarilor, strângerea de fonduri și dezvoltarea economică. Cel mai important, evenimentele creează un sentiment de distracție și vibrație, rezultând un puternic sentiment de comunitate, conectivitate, mândrie și simțul locului. Din acest considerent, în lucrare am dezvoltat tema ,,Industria evenimentelor”, întrucât acestea creează oportunități pentru oameni de a se conecta cu o anumită zonă, de a petrece timp împreună, de a sărbători și de a experimenta diversitatea culturilor, de asemenea încurajează creativitatea și inovaţia. Permit unei comunități să prindă viață și să ofere o oportunitate pentru o destinație de a-și prezenta experiența turistică și a crește activitatea economică. Scopul lucrării constă în definirea conceptului de eveniment, identificarea particularităților evenimentelor pe piața turistică a RM și, nu în ultimul rând, determinarea tipurilor de evenimente și modalităților de organizare și desfășurare a acestora. Deși ne aflăm în perioada pandemică, turismul continuă să tindă spre dezvoltare, ceea ce crește cererea activităților de agrement și organizarea tot mai multor evenimente private, locale, naționale, internaționale etc. Conceptul de eveniment are semnificaţia de întâmplare importantă (fie din viaţa socială, fie din cea particulară a oamenilor). Dualitatea prezentă la nivelul acestei semnificaţii este uşor de observat, atunci când ne gândim că în anumite domenii (managementul riscului, circulaţia autovehiculelor pe drumurile publice, sistemul militar şi geostrategic, de exemplu), conceptul de eveniment are o conotaţie negativă, în timp ce în altele (cultură, agrement, solidaritate comunitară, petrecerea timpului liber), o puternică conotaţie pozitivă. Evenimentele reprezintă unul dintre domeniile cu cea mai rapidă creștere în sfera activitătilor recreative. Particularitatea lor constă în durata relativ limitată şi unicitatea fiecărui eveniment – este imposibil să se organizeze două evenimente absolut identice. Unicitatea distinge evenimentele de atracțiile turistice naturale, dar și de cele create de oameni. Turismul reprezintă pentru Republica Moldova sectorul economic care dispune de un valoros potenţial de dezvoltare, neexploatat încă suficient şi care poate deveni o sursă de atracţie atât a investitorilor, cât şi a turiştilor străini, însă acest lucru este îngreunat de concurenţa puternică din partea ţărilor învecinate şi de amploarea problemelor legate de competitivitatea turismului în Republica Moldova Componentа principală, după unii specialiști în turism, este recomandată de serviciile de аgrement cаre afișează аsigurareа unei odihne active а turiștilor. Odihnа аctivă este o caracteristică principală a sejurului în zilele de astăzi, contribuind la îndeplinirea nevoilor fizice și psihice ale turistului, concretizând cadrul necesar petrecerii confortabile și instructive а timpului liber. Întrucât Business Centrul de Instruire și Agrement S.A. Moldtelecom este puțin cunoscut pe piața Republicii Moldova, ca complex turistic, ca prestator de servicii de cazare, alimentare, agrement, săli de conferințe, evenimentul dat are scopul de a promova centrul și de a înainta spre dezvoltare serviciile prestate de acesta. Evenimente speciale de familie, escapade de weekend, team building, seminare sau întâlniri de afaceri pot fi găzduite perfect în Cadrul Centrului de Instruire şi Agrement Ivancea, care dispune de o gamă extinsă de servicii de cazare şi organizare de evenimente la tarife deosebit de avantajoase, printre care: cazare, alimentare, săli de conferință, pavilioane de odihnă, teren de sport. Importanţa economică, socială şi politică a turismului, agrementului, industriei evenimentelor, contribuţia acestora la dezvoltarea economiei naţionale în ansamblu a determinat faptul de a efectua acest studiu, evaluarea şi identificarea particularităților evenimentelor din RM. Atenţia acordată turismului se justifică, în toate ţările, prin faptul că, pe plan economic, el creează venit naţional, participă la echilibrarea balanţei de plăţi externe, iar pe plan social creează noi locuri de muncă, contribuie la diminuarea şomajului. Concepţia în dezvoltarea turismului presupune valorificarea, în totalitate, a resurselor turistice naturale şi antropice din Moldova, iar activitatea de turism trebuie orientată spre satisfacerea cerinţelor şi preferinţelor turiştilor interni şi străini. În această lucrare, am avut în atenţie conceptul de eveniment. Am văzut că semnificaţia de bază a conceptului este cea de întâmplare importantă (fie din viaţa socială, fie din cea particulară a oamenilor). Apoi, ne-am concentrat asupra caracteristicilor şi tipurilor. Am evidenţiat următoarele caracteristici: unicitatea (în ciuda unor formule similare, fiecare eveniment are o desfăşurare particulară), perisabilita- tea, intangibilitatea, dimensiunea ritualică, dimensiunea ambianţei şi a serviciilor, dimensiunea contactului personal şi a interacţiunii, importanţa resurselor umane şi a costurilor aferente (este vorba despre o industrie cu costuri mari pentru resurse umane), dimensiunea temporală (timpul este probabil factorul cel mai presant în planificarea şi executarea operaţiunilor specifice unui eveniment). Ca tipologie, am oferit o variantă în funcţie de natura evenimentului (evenimente de agrement şi petrecere a timpului liber, evenimente personale, evenimente culturale, evenimente organizaţionale), o variantă în funcţie de criteriul complexităţii (evenimente individuale, evenimente de grup, evenimente organizaţionale, evenimente multiorganizaţionale, evenimente naţionale, evenimente internaţionale), precum şi o variantă bazată pe obiective. În concluzie, putem spune că cererea de evenimente continuă să fie în creştere (în ciuda momentelor de criză economică), iar industria se poate dezvolta atât prin intervenţia tehnologiilor contemporane, cât şi prin sporirea gradului de performanţă în actul organizării de evenimente. Profesionalizarea în acest domeniu are un drum clar şi va avea ca principal efect creşterea standardelor de calitate şi o mai mare competenţă a practicienilor în această ramură. La capitolul organizării evenimentelor și promovării acestora, Republica Moldova are nevoie de noi idei, posibilități de dezvoltare, investiții pentru plasarea pe plan internațional a activității turistice și de agrement. În vederea celor spuse mai sus, urmează câteva recomandări pentru dezvoltarea industriei agrementului și evenimentelor:  Dezvoltarea, diversificarea şi înnoirea permanentă a dotărilor şi mijloacelor de agrement specifice tuturor formelor de turism.  Dotarea corespunzătoare a unităţilor de agrement, campinguri, tabere, centre sportive, tabere de creaţie, discoteci, restaurante cinema, cazinouri ş.a.  Crearea şi deschiderea noilor puncte de agrement.  Atragerea investiţiilor din sectorul privat pentru dezvoltarea facilităţilor şi serviciilor turistice de agrement.  Creşterea cooperării internaţionale prin colaborarea cu unele firme străine în vederea realizării de către acestea a unor acţiuni de echipare a unor staţiuni de agrement (parcuri, stadioane etc.).