Conţinutul numărului revistei |
Articolul precedent |
Articolul urmator |
1426 24 |
Ultima descărcare din IBN: 2023-02-27 14:05 |
SM ISO690:2012 GHILAŞ, Victor. Creatia muzicala a lui Dimitrie Cantemir - un pod dintre Est şi Vest. In: Intertext , 2011, nr. 3-4, pp. 66-72. ISSN 1857-3711. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Intertext | ||||||
Numărul 3-4 / 2011 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750 | ||||||
|
||||||
Pag. 66-72 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Marele cărturar Dimitrie Cantemir şi-a manifestat erudiĠia în mai multe domenii ale culturii şi cunoaúterii, inclusiv în domeniul muzicii orientale. Opera-i ştiinţifică şi artistică a
devenit cunoscută lumii abia după moartea sa. Unul din primele contacte ale culturii occidentale cu creaţia lui D.Cantemir se produce prin intermediul muzicii. În anul 1714 la Paris este tipărită lucrarea Aria Dervişilor, atribuită lui Cantemir, iar peste jumătate de secol în opera compozitorului german Ch.W.Gluck Les pèlerins de la Mecque (1764) întâlnim o figură melodică asemănătoare cu cea din Aria Dervişilor. Muzica orientală este prezentăţi în creaţia compozitorului austriac W.A.Mozart. Oamenii de ştiinţă români şi străini au încercat să stabilească o conexiune între răpirea din Serai şi Aria Dervişilor, aceasta din urmă fiind atribuită lui D.Cantemir, şi au considerat-o ca sursă de inspiraţie pentru primul şi ultimul act din opera lui Mozart. Documentele istorice nu ne oferă informaţii precum că Mozart ar fi cunoscut muzica orientală autentică sau despre cea scrisă de Cantemir, deşi în creaţia ambilor compozitori au fost găsite formule melodice similare în cele două lucrări menţionate. Bazat pe reevaluarea studiilor anterior elaborate, dar şi pe materiale noi, autorul încearcă să aducă argumente suplimentare, care ar permite clarificarea relaţiei dintre activitatea muzicală a Principelui Moldovei şi cea a Maestrului de la Salburg. Prin activitatea sa muzical-artistică, Cantemir a devenit cunoscut în Azerbaijan, Persia, Siria, Turcia, Austria, Franţa, Germania, Italia ş.a., iar faptul că prin intermediul muzicii sale doi mari compozitori ai epocii - Ch.W.Gluck şi W.A. Mozart - au cunoscut muzica orientalăúi s-au inspirat din ea ne doveúte un adevăr incontestabil: fluxul de valori nu s-a axat doar pe direcţia vest-est, ci şi pe sensul opus. Cele prezentate în studiu vin să sugereze ideea că, prin creaţia sa muzicală, D.Cantemir stabileşte un pod dintre Orient şi Occident. |
||||||
Cuvinte-cheie D.Cantemir, W.A.Mozart, Confucius, muzică orientală |
||||||
|