Creatia muzicala a lui Dimitrie Cantemir - un pod dintre Est şi Vest
Închide
Conţinutul numărului revistei
Articolul precedent
Articolul urmator
1424 24
Ultima descărcare din IBN:
2023-02-27 14:05
SM ISO690:2012
GHILAŞ, Victor. Creatia muzicala a lui Dimitrie Cantemir - un pod dintre Est şi Vest. In: Intertext , 2011, nr. 3-4, pp. 66-72. ISSN 1857-3711.
EXPORT metadate:
Google Scholar
Crossref
CERIF

DataCite
Dublin Core
Intertext
Numărul 3-4 / 2011 / ISSN 1857-3711 /ISSNe 2345-1750

Creatia muzicala a lui Dimitrie Cantemir - un pod dintre Est şi Vest

Pag. 66-72

Ghilaş Victor
 
Academia de Ştiinţe a Moldovei
 
 
Disponibil în IBN: 12 decembrie 2013


Rezumat

Marele cărturar Dimitrie Cantemir şi-a manifestat erudiĠia în mai multe domenii ale culturii şi cunoaúterii, inclusiv în domeniul muzicii orientale. Opera-i ştiinţifică şi artistică a devenit cunoscută lumii abia după moartea sa. Unul din primele contacte ale culturii occidentale cu creaţia lui D.Cantemir se produce prin intermediul muzicii. În anul 1714 la Paris este tipărită lucrarea Aria Dervişilor, atribuită lui Cantemir, iar peste jumătate de secol în opera compozitorului german Ch.W.Gluck Les pèlerins de la Mecque (1764) întâlnim o figură melodică asemănătoare cu cea din Aria Dervişilor. Muzica orientală este prezentăţi în creaţia compozitorului austriac W.A.Mozart. Oamenii de ştiinţă români şi străini au încercat să stabilească o conexiune între răpirea din Serai şi Aria Dervişilor, aceasta din urmă fiind atribuită lui D.Cantemir, şi au considerat-o ca sursă de inspiraţie pentru primul şi ultimul act din opera lui Mozart. Documentele istorice nu ne oferă informaţii precum că Mozart ar fi cunoscut muzica orientală autentică sau despre cea scrisă de Cantemir, deşi în creaţia ambilor compozitori au fost găsite formule melodice similare în cele două lucrări menţionate. Bazat pe reevaluarea studiilor anterior elaborate, dar şi pe materiale noi, autorul încearcă să aducă argumente suplimentare, care ar permite clarificarea relaţiei dintre activitatea muzicală a Principelui Moldovei şi cea a Maestrului de la Salburg. Prin activitatea sa muzical-artistică, Cantemir a devenit cunoscut în Azerbaijan, Persia, Siria, Turcia, Austria, Franţa, Germania, Italia ş.a., iar faptul că prin intermediul muzicii sale doi mari compozitori ai epocii - Ch.W.Gluck şi W.A. Mozart - au cunoscut muzica orientalăúi s-au inspirat din ea ne doveúte un adevăr incontestabil: fluxul de valori nu s-a axat doar pe direcţia vest-est, ci şi pe sensul opus. Cele prezentate în studiu vin să sugereze ideea că, prin creaţia sa muzicală, D.Cantemir stabileşte un pod dintre Orient şi Occident.

The great scholar D.Cantemir showed his erudition in several cultural and knowledge fields, including the Eastern music domain. His musical works became wellknown in the whole world only after his death. One of the first connection of the Western culture with D.Cantemir’s works occurs through music. The literary work entitled Dervish Aria, attributed to D.Cantemir is printed in Paris in 1714, and half a century later in the work of the German composer Ch.W.Gluck Piligrimme Die von Mekka (1764) a melodic figure similar to that one used in Dervish Aria was noticed. The Western music is present as well in the works of the Austrian composer Mozart. Romanian and foreign scholars have tried to establish the connection between the Abduction From the Seraglio and the Dervish Aria, the latter being believed to be a source of inspiration for the Janissary Chorus (Chor der Janitscharen) from the first and last acts of Mozart’s opera. The historical documents admit the possibility of Mozart knowing about the authentic Turkish music, written by Cantemir, especially since there have been found similar melodic formulas in the two works. Based on the reevaluation on the previous elaborated studies, as well as on new materials, the author tries to bring additional arguments that contribute to the comprehension of the relationship between the musical activity of the Prince of Moldova and the master from Salzburg. Cantemir’s musical activity became known in Azerbaijan, Persia, Syria, Turkey, Austria, France, Germany, Italy. The fact that thanks to his works two major composers of the time - Ch.W.Gluck and W.A. Mozart – got to know oriental music and were inspired by this music is indisputable: the flow of values focused not only on the west-east direction, but also on the opposite. The above mentioned works under study are focused on the D.Cantemir’s works which build up a bridge between East and West.

Cuvinte-cheie
D.Cantemir,

W.A.Mozart,

Confucius, muzică orientală