Articolul precedent |
Articolul urmator |
299 7 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-01-23 20:35 |
SM ISO690:2012 CHIPPER, Valeriu, OCA, Elena. Lăsata secului şi cultul focului. In: Sub semnul Mărţişorului, 11 noiembrie 2015, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, 2015, pp. 87-95. ISBN 24363573658. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sub semnul Mărţişorului 2015 | ||||||
Sesiunea "Sub semnul Mărţişorului " Chişinău, Moldova, 11 noiembrie 2015 | ||||||
|
||||||
Pag. 87-95 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Pentru a înţelege mai bine practicile culturale asociate zilei de 1 martie am considerat util să abordăm, în acest context, şi obiceiurile respectate de către comunităţile sudice la Lăsata Secului de dinaintea Postului Mare al Paştelui, căci şi ele fac parte din ciclul obiceiurilor de primăvară. Analiza a demonstrat că acestea sunt axate pe cultul soarelui, iată de ce, în toate localităţile, se aprind focuri rituale, în jurul cărora se desfăşoară acţiuni prescrise de tradiții. Aceste obiceiuri ţin de reînnoirea timpului, a anului. E o perioadă de purificare a spaţiului prin foc, de reunire a comunităţilor în jurul unui spaţiu purificat. Acţiunile rituale invocă belşugul anului agrar. Oamenii se veselesc, cântă, joacă, reînnoiesc vechile relaţii de rudenie şi de prietenie, pentru ca să aibă un an prosper. |
||||||
Cuvinte-cheie Lăsata Secului, Paști, focuri, iertarea, reînnoirea timpului, Eve of the Great Lent, Easter, fires, forgiving, renewal of time |
||||||
|