Articolul precedent |
Articolul urmator |
464 16 |
Ultima descărcare din IBN: 2024-03-03 07:29 |
SM ISO690:2012 PROHIN, Andrei. Mărțişorul în sud-estul Europei. In: Sub semnul Mărţişorului, 11 noiembrie 2015, Chişinău. Chișinău, Republica Moldova: Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, 2015, pp. 72-79. ISBN 24363573658. |
EXPORT metadate: Google Scholar Crossref CERIF DataCite Dublin Core |
Sub semnul Mărţişorului 2015 | ||||||
Sesiunea "Sub semnul Mărţişorului " Chişinău, Moldova, 11 noiembrie 2015 | ||||||
|
||||||
Pag. 72-79 | ||||||
|
||||||
Descarcă PDF | ||||||
Rezumat | ||||||
Mărţişorul este purtat de mai multe comunități din sud-estul Europei (români, bulgari, macedoneni, albanezi, greci ş.a.). Confruntarea obiceiurilor populare din acest areal geografic relevă particularităţi regionale, dar şi câteva constante ale tradiţiei mărţişorului. În majoritatea cazurilor, denumirea Mărţişorului derivă din numele lunii martie, amuleta constă din două culori (mai frecvent, alb şi roşu), având menirea de a-şi proteja purtătorul şi a-l înzestra cu virtuţi. În contextul datinilor de la începutul lunii martie, la români şi popoarele balcanice, mărţişorul se înscrie între practicile care mediază trecerea la un nou ciclu vital. În opinia etnologilor, mărţişorul rezumă, în limbajul simbolic al ritualurilor, legenda despre Baba Dochia, atestată în întregul bazin mediteranean. |
||||||
Cuvinte-cheie sud-estul Europei, mărțișor, tradiţii populare, rituri de trecere, Baba Dochia, South-Eastern Europe, martsishor, traditional customs, rites of passage, Baba Dochia [Granny Dochia] |
||||||
|
DataCite XML Export
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?> <resource xmlns:xsi='http://www.w3.org/2001/XMLSchema-instance' xmlns='http://datacite.org/schema/kernel-3' xsi:schemaLocation='http://datacite.org/schema/kernel-3 http://schema.datacite.org/meta/kernel-3/metadata.xsd'> <creators> <creator> <creatorName>Prohin, A.</creatorName> <affiliation>Muzeul Naţional de Etnografie şi Istorie Naturală, Moldova, Republica</affiliation> </creator> </creators> <titles> <title xml:lang='ro'>Mărțişorul în sud-estul Europei</title> </titles> <publisher>Instrumentul Bibliometric National</publisher> <publicationYear>2015</publicationYear> <relatedIdentifier relatedIdentifierType='ISBN' relationType='IsPartOf'>24363573658</relatedIdentifier> <subjects> <subject>sud-estul Europei</subject> <subject>mărțișor</subject> <subject>tradiţii populare</subject> <subject>rituri de trecere</subject> <subject>Baba Dochia</subject> <subject>South-Eastern Europe</subject> <subject>martsishor</subject> <subject>traditional customs</subject> <subject>rites of passage</subject> <subject>Baba Dochia [Granny Dochia]</subject> </subjects> <dates> <date dateType='Issued'>2015</date> </dates> <resourceType resourceTypeGeneral='Text'>Conference Paper</resourceType> <descriptions> <description xml:lang='ro' descriptionType='Abstract'><p>Mărţişorul este purtat de mai multe comunități din sud-estul Europei (români, bulgari, macedoneni, albanezi, greci ş.a.). Confruntarea obiceiurilor populare din acest areal geografic relevă particularităţi regionale, dar şi câteva constante ale tradiţiei mărţişorului. În majoritatea cazurilor, denumirea Mărţişorului derivă din numele lunii martie, amuleta constă din două culori (mai frecvent, alb şi roşu), având menirea de a-şi proteja purtătorul şi a-l înzestra cu virtuţi. În contextul datinilor de la începutul lunii martie, la români şi popoarele balcanice, mărţişorul se înscrie între practicile care mediază trecerea la un nou ciclu vital. În opinia etnologilor, mărţişorul rezumă, în limbajul simbolic al ritualurilor, legenda despre Baba Dochia, atestată în întregul bazin mediteranean.</p></description> <description xml:lang='en' descriptionType='Abstract'><p>The Martsishor is worn by several peoples from south-eastern Europe (the Romanians, Bulgarians, Macedonians, Albanians, Greeks etc.). Confronting the traditional customs from this area, proves regional peculiarities, as well as several constants of the martsishor tradition. In most of the cases, the term designating the Martsishor derives from the name of March, the amulet consists of two threads (most frequently, red and white), having the function of protecting the bearer and offering virtues. In the context of the customs from the beginning of March, among the Romanians and the Balkan peoples, the Martsishor belongs to the practices that mediate the passage towards a new life cycle. According to ethnologists, the Martsishor summarizes, in the symbolic language of rituals, the legend concerning Baba Dochia [Granny Dochia], attested within the entire Mediterranean area.</p></description> </descriptions> <formats> <format>application/pdf</format> </formats> </resource>